“Els hotels més competitius seran els que siguin capaços de crear molt de valor per als seus col·laboradors"
Álvaro Arrieta va néixer a Cartagena de Indias (Colòmbia) fa 32 anys. Fa 15 anys va anar a França a estudiar cuina i, des de llavors, ha fet carrera a Europa. Ha treballat a França, Luxemburg, Espanya i, per descomptat, Colòmbia. Actualment, és professor i director del Màster Oficial de Direcció Hotelera i de Restauració del CETT-UB. Ve d'una família d'avis comerciants i mare cuinera. La seva família va tenir el primer restaurant vegetarià del Carib colombià des del 1985 fins al 2020, quan va haver de tancar, paradoxalment, no per la pandèmia. Des dels 8 anys ha estat vinculat a la gastronomia, l'hoteleria i la restauració.
Hoteleria i sostenibilitat
El creixement del sector hoteler és finit davant les actuals circumstàncies?
En absolut. Vivim en un context de canvi, però això no és nou per al sector. Hem vist moltes crisis, col·lapses, canvis de governs, entorns turbulents i un llarg etcètera. Tot i això, la indústria sempre ha sabut adaptar-se. M'atreviria a dir que és un dels sectors amb més capacitat d'adaptació. El creixement del sector és finit si es concep de manera lineal. La indústria s'ha adonat que la diversificació dels models és tan fonamental com entendre les noves generacions de consumidors.
La sostenibilitat és un tema recurrent. Com l'hoteleria pot assumir-ho i posar-ho en pràctica més enllà del greenwashing?
La sostenibilitat és un procés lògic i racional davant de les perspectives mediambientals. Els hotels tenen la possibilitat d'assumir aquest repte inevitable de manera directa i, per tant, vincular-lo des del seu plantejament estratègic o bé començar a crear establir elements de greenwashing que, al meu parer, és pa per avui, gana per demà.
Com cal afrontar la competència d'actors com AirBnB?
Com el que és, una evolució natural dins de la manera de concebre els allotjaments. És important entendre que models com aquests es donen en la mesura que sorgeixen noves necessitats de consumidors. Més enllà de la legalitat del model, sobre el qual estic molt a favor d'una veritable regularització i creació de mecanismes de control més estrictes, crec que és important entendre aquests fenòmens com cercar altres experiències en espais alternatius. Moltes cadenes ho han vist i s'han sabut adaptar, d'aquí el sorgiment de models hotelers que ofereixen experiències més vinculades amb entorns locals, elements territorials i on porten el que passa allà fora a les terrasses, jardins o piscines.
Quin rol jugarà la RSC a l'hoteleria en el futur més immediat?
Ja està passant! És una manera de desmarcar-se de molts segments. Tot i això, aquest és el futur i tot el sector hoteler va cap allà. En uns anys no serà res més que un bàsic fonamental per a molts segments i això em sembla meravellós. No només ho veiem amb els clients, sinó també amb les noves generacions de treballadors del sector, que ja han normalitzat la lluita contra el desastre ambiental, entre d'altres injustícies.
Hoteleria i talent
Com pot obtenir i retenir el talent l'hoteleria?
Aquesta és la gran pregunta del moment! Hi ha molts factors que han jugat en contra del sector en els darrers anys. La pandèmia va ser un detonant incendiari del que ja passava i és que les persones es van adonar que els talents i les competències que es desenvolupen al sector són molt ben vistes per altres sectors emergents. Per tant, estem veient una fugida del talent, potser perquè, en els moments de més creixement i desenvolupament econòmic, vam donar per fet el propi talent. L'única manera que veig per revertir això és justament fent allò que l'hoteleria millor sap fer i és escoltar. Aquesta vegada no al client extern sinó als clients interns. Els hotels més competitius seran els que siguin capaços de crear molt de valor per als seus col·laboradors i això va molt més enllà d'una retribució monetària.
Per què és important formar-se en turisme i hoteleria per destacar al sector?
Pel que s'ha comentat anteriorment. Considero que la formació hotelera et dóna unes bases molt sòlides que abans podies explotar només al sector turístic. La veritat és que ara ho pots fer en molts sectors. L'hoteleria porta dècades de saber fer a qualsevol altre sector serveis. Si t'hi fixes, totes les solucions digitals del sector servei tenen els components tècnics, però sempre seguiran buscant això que fa el nostre sector tan únic: el talent humà.