Komuni, guanyador dels XX Premis Emprenedors: “Treballem per a transformar el turisme rural en una eina d’impacte social”

Komuni és una plataforma que connecta persones viatgeres amb emprenedories locals en la promoció d’un turisme més autèntic, just i sostenible amb totes les parts implicades.
Komuni connecta turistes amb allotjaments i activitats autèntiques, mentre que ajuda els negocis locals a créixer i digitalitzar-se. La plataforma aposta per un turisme autèntic amb impacte real i l’impulsa mitjançant la descentralització del turisme, evitant la saturació de destinacions i redistribuint oportunitats de desenvolupament de manera més equitativa.
XX Premis Emprenedors
Els Premis Emprenedors reconeixen els millors projectes emprenedors en el sector turístic, hoteler i gastronòmic. El premi consisteix en un període d'assessorament de 6 mesos als projectes per part de membres de l'equip de mentoring CETT i una dotació econòmica. Així, l'equip de Komuni comptarà amb l'acompanyament de Montserrat Peñarroya, CEO de Quadrant Alfa, consultora especialitzada en màrqueting digital, que ofereix una gamma de serveis relacionats amb desenvolupament empresarial, creixement i millora del rendiment per organitzacions.
Komuni
Parlem amb Aline Noyola i Pep Albalat, fundadors de Komuni per a conèixer tots els detalls del seu impacte.
-
D’on sorgeix Komuni i per què posa el focus en el turisme rural de Mèxic?
Komuni va néixer a Barcelona, Espanya, amb la investigació doctoral de la seva cofundadora, Aline Noyola de la Llave, enfocada en el turisme sostenible i comunitari amb eines per a reduir la pobresa multidimensional en Mèxic. La seva experiència treballant directament amb comunitats turístiques i rurals la va ajudar a detectar les seves barreres turístiques: falta de visibilitat i baix accés a recursos, mercats digitals i a coneixement per poder professionalitzar serveis.
Amb aquesta visió, Aline es va unir a Pep Albalat, cofundador de Komuni, en el disseny d’un model de negoci que abordés les necessitats d’aquestes comunitats i fos sostenible a llarg termini. Avui, des de Mèxic, treballem per transformar el turisme rural convertint-lo en una eina d’impacte social, ajudant a les comunitats rurals a prosperar mentre els viatgers descobreixen experiències inoblidables.
- La plataforma connecta viatgers amb pimes i emprenedors turístics. Quina és la seva aportació i com impacta en el sector?
Komuni permet que prestadors rurals i locals de serveis turístics -des de pimes, cooperatives, empresaris individuals i emprenedors – puguin digitalitzar-se i arribar a un mercat més ampli sense necessitat de grans inversions en tecnologia o màrqueting. La nostra plataforma no només facilita la reserva d’experiències turístiques, sinó que també proporciona eines de promoció i formació per aquestes empreses.
L’impacte és significatiu: ajudem a diversificar l’oferta turística en Mèxic, impulsem l’economia local i donem major visibilitat a destinacions que, d’altra manera, no tindrien accés al turisme global. Així, també contribuïm a complir amb 10 dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible, com posar fi a la pobresa, protegir el planeta i millorar les vides i les perspectives de les persones que habiten en contextos globals.
-
Komuni fomenta el turisme responsable, com es relaciona amb la sostenibilitat?
Integrem la sostenibilitat en les seves tres dimensions: ambiental, econòmica i social: promovem experiències de baix impacte, respectant la biodiversitat i fomentant pràctiques responsables; assegurem que el benefici del turisme es quedi en les comunitats, apoderant a petites i mitjanes empreses en lloc d’afavorir grans cadenes; i impulsant un turisme que valora la cultura i tradicions locals, fomentant un intercanvi genuí entre viatgers i amfitrions.
-
La innovació és un punt clau en qualsevol projecte. En el vostre cas, com la incorporeu a través de l’activitat turística?
A Komuni innovem transformant la forma en què els negocis turístics rurals accedeixen al mercat digital. A més, apostem per un model rural descentralitzat i col·laboratiu, on les comunitats tenen major control sobre la seva oferta turística i els seus ingressos. En lloc de dependre de grans intermediaris, facilitem l’autogestió de reserves, pagaments i experiències, garantint una major distribució del benefici econòmic dins de cada comunitat. Per aconseguir-ho, ens recolzem en la intel·ligència artificial com a motor d’eficàcia i personalització.
Komuni no només enforteix la competitivitat del turisme rural i comunitari, sinó que també marca un punt d’inflexió per a impulsar models més justos, sostenibles i accessibles per a tothom.
-
Tot camí d’emprenedoria s’enfronta a diferents obstacles... Quins han estat els vostres?
Un dels majors reptes ha estat la digitalització d’alguns proveïdors rurals, ja que mols no tenen experiència amb plataformes digitals. Per a superar-ho, hem desenvolupat un procés d’onboarding adaptat a les seves necessitats, amb acompanyamenr proper i materials educatius.
Un altre gran desafiament ha estat el finançament. Com a startup, accedir a inversió per escalar el nostre impcate ha requerit molta perseverència. També hem enfrontat altres barreres burocràtiques i regulatòries.
-
Què suposa el reconeixement de la CETT Fundació per a Komuni?
Rebre aquest reconeixement és una validació per a saber que estem en el camí correcte. Ens motiva com a equip a seguir innovant i ens obre oportunitats de networking i visibilitat en l’ecosistema turístic. A més, reforça la confiança dels nostres proveïdors, clients e inversors.
-
Per últim, quin consell donaríeu a l’alumnat interessat a emprendre?
Els diríem que l’emprenedoria és un canvi apassionant, inspirador i profundament gratificant, però no és gens fàcil. Els hi aconsellem que siguin molt clars amb el problema que volen resoldre, rodejar-se de persones que complementin les seves habilitats, buscar mentoría i validar la seva idea quan abans millor amb usuaris reals. Que no tinguin por a equivocar-se, cada error és un aprenentatge que et prepara i et fa resilient. I, sobre tot, que treballin en alguna cosa que realment els apassioni, perquè aquesta serà l’energia que els mantindrà en moviment quan arribin els desafiaments.