La investigadora Marta Salvador Almela, guanyadora de la millor proposta de doctorat al Congrés ENTER25

La professora i investigadora del Grup de Recerca de Turisme, Cultura i Territori, Marta Salvador Almela, ha obtingut el primer premi per la seva proposta de recerca de tesis doctoral: Social media’s role in shaping tourism imagery and experiences: a case study of volunteer tourism per l’Enter25 eTourism Conference: eTourism towards 2060 organitzat per la International Federation for IT and Travel & Tourism.
Social media’s role in shaping tourism imagery and experiences: a case study of volunteer tourism
Aquesta tesi, codirigida pel Dr. Jordi Arcos Pumarola (CETT) i la Dra. Estela Marine Roig (Universitat de Lleida), explora com les xarxes socials, específicament Instagram, contribueixen a la configuració de l'imaginari del fenomen del turisme de voluntariat. Així, examina la representació d'aquestes experiències per part de diferents agents i la influència que aquest imaginari pot causar en el comportament i discurs dels i les turistes durant els seus voluntariats.
Les xarxes socials han transformat la manera com es comercialitzen i promocionen els serveis i destinacions turístiques, així com la manera de compartir les experiències turístiques. Instagram, sent la principal plataforma on compartir imatges, ha possibilitat que diferents agents del sector turístic puguin augmentar la seva visibilitat i impacte. Si bé el turisme de voluntariat és un fenomen àmpliament estudiat, avui dia les imatges online juguen un paper important en la configuració de l'imaginari de les experiències de volunturisme i les motivacions dels turistes.
Les principals metodologies utilitzades són qualitatives, més concretament, anàlisi de contingut i entrevistes semiestructurades. Així doncs, a través d’aquesta tesi es determinen la tipologia d'imatges i narratives online sobre el volunturisme, així com una relació entre l'imaginari d'Instagram i les motivacions, els estereotips i els comportaments dels turistes de voluntariat. Finalment, aquesta tesi discuteix la necessitat d'establir codis ètics i/o de conducta de l'ús de les xarxes socials per promoure pràctiques responsables d'imatges i narratives en línia en el fenomen turístic.
En paraules de la investigadora Marta Salvador Almela: "Vull agrair a la International Federation for IT and Travel & Tourism pel reconeixement d’aquest premi. Aquest guardó representa no només el reconeixement a la dedicació durant la meva tesi, sinó també una gran motivació en aquest tram final del doctorat i un impuls per continuar dedicant-me a la investigació en turisme. També voldria expressar el meu agraïment als meus directors de tesi i a totes les persones que m’estan acompanyant en aquest camí."
