L’equip “STRtists” del CETT-UB, guanyador de l’STR & ICHRIE EMEA Student Market Study Competition 2024

La competició, organitzada per Smith Travel Research (STR), consisteix en l’anàlisi de les dades, laidentificació de tendències i l’elaboració d’estratègies per un mercat hoteler.
STR Market Research Competition: Anàlisi del mercat hoteler de Dubai
STR (Smith Travel Research) és el líder global en dades del sector hoteler, proporcionant anàlisis de rendiment, rendibilitat i tendències de mercat a hotels, cadenes, consultores i organismes turístics. Fundada el 1985 i adquirida per CoStar Group el 2019, compta amb dades de gairebé 250.000 hotels en 200 països i treballa amb el 80% de les cadenes hoteleres. La seva informació és clau per a la presa de decisions estratègiques, el benchmarking i l’optimització del rendiment hoteler a escala global.
Durant l'STR Market Research Competition, l'alumnat analitza les dades que STR recull d'un mercat hoteler, enguany Dubai, per tal d'identificar tendències, realitzar benchmarking i desenvolupar estratègies, així com conclusions sobre aquest i el seu futur. La competició es juga a nivell regional -Americas, EMEA (Europe, Middle East and Africa), APAC (Asia Pacific)- i, els 10 millors equips arreu del món competeixen en una final global.
L’equip del CETT, els “STRtists”, compost pels alumnes de Turisme Pau Colomer Ayllon (4t curs), Qing (Thea) Shu, estudiant d’intercanvi de tercer curs, i Berta Ramos Izard (1r curs), s’ha coronat com a número 1 d’Europa, Middle East i Àfrica i ha quedat en novena posició a escala global.
Parlem amb l’equip sobre l'experiència i el seu projecte de mercat sobre el sector turístic de Dubai.
La experiècia dels “STRtists”
- Enhorabona! Com ha estat l'experiència de participar en una competició internacional d'aquest nivell i què heu après pel camí?
Berta: Moltes gràcies! Sincerament, ha estat increïble i gratificant participar en una competició d’aquest tipus amb algunes de les universitats de més alt nivell.
Pau: L'experiència és inigualable. Ens ha ajudat a créixer i a voler millorar dia rere dia. A més, el fet de ser seleccionats representar el CETT en una competició com aquesta a escala internacional ho ha fet encara més gratificant. Ens emportem l’aprenentatge de saber com funciona el mercat hoteler de Dubai i una ocasió per a explotar habilitats com l’anglès.
Thea: Diria que tot aquest viatge ha estat dur però molt significatiu. No sabia res sobre anàlisi de mercat ni havia llegit informes de sector, o sigui que al principi va ser un repte trobar la direcció correcta en la qual treballar. He après moltíssim, no només a escala de coneixement, sinó també a no tenir por d'estar perduda i aprendre pas a pas.
- Què significa aquest reconeixement en la vostra trajectòria acadèmica i professional?
Berta: El reconeixement que he rebut per la meva participació i pel triomf, en general, és increïble. Tot el personal del CETT ens felicitava, i el fet de ser ara una estudiant més coneguda en el campus m’aporta confiança per esforçar-me i aspirar a més.
Pau: Realment és un punt d’inflexió en la nostra trajectòria acadèmica i professional. Hem aprofitat l’oportunitat i de la millor manera, i això ens dona reputació en l'àmbit acadèmic dins i fora del CETT i, professionalment, ajuda a obrir camins més fàcilment.
Thea: Significa que, amb esforç, puc guanyar i aconseguir entrar en el 10% dels millors d’aquesta indústria. A més, acadèmicament, aquest reconeixement m’ha donat confiança i ganes de submergir-me en més coneixements professionals.
- El projecte se centra en l'estudi de mercat hoteler de Dubai. Podríeu explicar-nos en què consisteix?
Berta: STR ens va proporcionar totes les dades. Al principi va ser tot un repte, perquè mai havia gestionat tants números, sobretot sent estudiant de primer any, però a poc a poc vam anar agafant-li el truc i vam aconseguir un gran resultat.
Pau: És evident que els països de l’Orient Mitjà són actualment un focus atractiu per al món empresarial, ja que és una zona emergent, però, pel sector turístic i els grans grups hotelers ho és encara més. És per això que el nostre estudi se centra en l’evolució del mercat hoteler de Dubai els darrers anys degut pel seu ràpid creixement.
Thea: L’estudi de mercat inclou la composició general del mercat, una anàlisi a curt termini dels resultats del sector, a llarg termini de tot el sector, tipus de negoci, desenvolupament de projectes sobre planificació i direcció futures i mercats comparables que comparen Dubai amb altres mercats similars.
- Què aporta al sector i quin impacte pot tenir?
Berta: L’anàlisi de les dades és crucial, i donat que Dubai és un mercat en ràpid creixement amb canvis significatius i perceptibles, permet una comprensió més profunda i la capacitat d’identificar els canvis amb major rapidesa.
Pau: Ajuda el sector hoteler a expandir-se arreu del món, crea llocs de treball i genera ingressos per la zona en què s’està explotant el turisme.
Thea: Crec que aquesta anàlisi de mercat ens ha proporcionat un coneixement exhaustiu del sector hoteler de Dubai. A més, l’informe pot aportar idees a inversors i directius, ja que analitzem les tendències i la cartera de clients perquè puguin comprendre millor el mercat i els seus clients.
- Us heu preparat durant setmanes per aquesta competició. Quin paper ha jugat el CETT i el seu equip docent en el procés?
Berta: El CETT ens va proporcionar un gran suport: tant l’Helena com el Nehru van ser increïbles. Tenen amplis coneixements sobre el sector, i quan l’Álvaro i l’Oriol es van unir a les nostres presentacions de pitch, van impulsar el nostre rendiment i ens van donar consells excel·lents.
Pau: És evident que el CETT és un centre de referència en el sector i des del primer dia ens hem sentit recolzats en aquest procés tan intens. Per aquest tipus de competició és fonamental tenir un bon equip i treballar tots a una i així ho vam fer des del dia 1. Especialment, gràcies als coachs Helena i Nehru, i a professors com Oriol Anguera i Alvaro Arrieta, amb qui hem pogut millorar dia a dia i guanyar en confiança.
Thea: En primer lloc, m’agradaria destacar la responsabilitat i la serietat amb què s’hi han prés la competició els nostres entrenadors, l’Helena i el Nehru. Van dedicar molt esforç i temps a recolzar-nos tan emocionalment com acadèmicament. El CETT va fer de mentor i el seu professorat, com, per exemple, l’Oriol i l’Álvaro, ens van ajudar sempre que van poder.
- Animaríeu l'alumnat del CETT a participar en l'STR & ICHRIE EMEA Student Market Study Competition?
Berta: Absolutament sí. Tenint en compte que es tracta d’una competició i que implica treballar dur, si ets una persona ambiciosa i amb ganes d’aprendre més sobre el sector, no dubtis a apuntar-te. Et desafia i t’empeny cap a nous horitzons. Tot el que he après m’ha aportat grans avantatges.
Pau: I tant que sí. És ideal per trencar el gel, sortir de la zona de confort, ser més crític i, sobretot, per guanyar coneixement, que sempre és important si un vol assolir els seus objectius. Un dels motius pels quals incentivo a participar-hi és perquè el sector cada vegada necessita més professionals formats i aquesta experiència ajuda a fer currículum i ampliar la xarxa de contactes.
Thea: Definitivament, sí. És una gran oportunitat si vols aprendre més sobre el costat estadístic i analític de la nostra indústria i adquirir algunes “hard skills” com l’ús d’Excel. També és una gran oportunitat per fer networking amb col·legues del sector.