Els allotjaments turístics de Catalunya presenten mancances en la credibilitat i la gestió dels preus als seus llocs web
15.11.2019
• Un estudi pioner, dirigit per professionals del CETT-UB, mostra un marge de millora en qüestions com l’atenció a l’usuari en temps real, la incorporació de motors de reserva o la seguretat del web
• Les pensions i els establiments de turisme rural suspenen en l’ús dels idiomes, mentre que els càmpings són els que millor integren l’ús de la llengua catalana
• Els autors de l’estudi aconsellen, entre altres, potenciar les xarxes socials com a eina per a captar i fidelitzar clients
• A partir dels resultats de l’anàlisi, els experts plantegen algunes recomanacions estratègiques per impulsar la competitivitat dels allotjaments
Els experts adverteixen als allotjaments turístics de la importància de millorar l’experiència dels usuaris per a ser competitius i optimitzar els seus resultats en un mercat cada vegada més digital. El CETT, centre universitari de referència de Turisme, Hoteleria i Gastronomia adscrit a la Universitat de Barcelona, ha presentat avui un estudi capdavanter en l’ús del màrqueting digital en el sector de l’allotjament turístic a Catalunya. Ho ha fet en el marc de les ‘Jornades sobre turisme i societat’ organitzades per la Fundació Jordi Comas Matamala, en les quals els seus autors han presentat les principals conclusions d’aquest informe, que constitueix la primera edició d’una publicació que es farà anualment per analitzar les tendències en la utilització d’aquestes eines digitals.
La investigació, que ha tingut en compte els hotels, les pensions, els aparthotels, els càmpings, els allotjaments de turisme rural i els habitatges d’ús turístic (HUT), ha detectat mancances en aspectes com la interacció a temps real amb l’usuari, la incorporació del comerç electrònic, el canvi de preu en el procés de compra o la seguretat dels llocs web dels establiments.
L’estudi, liderat per la Dra. Maria Abellanet, CEO del CETT, el Dr. Oriol Anguera-Torrell, director del Grup de Recerca en Allotjaments Turístics i Restauració CETT-UB i la investigadora i professora de màrqueting digital, Claudia Langer, ha tingut en consideració prop de 1.500 establiments i ha fet un seguiment de factors clau en la generació de les experiències de l’usuari com la usabilitat, la credibilitat, el posicionament als cercadors o l’accessibilitat dels webs. Així mateix, també s’han analitzat les actuacions a les xarxes socials i als principals canals de distribució.
El Dr. Oriol Anguera-Torrell destaca que la importància d’aquest estudi rau en el fet que “ens mostra quin és el panorama actual en aquest sector a Catalunya i ens permet identificar quins són els punts febles per tal de generar estratègies d’aplicació de les eines de màrqueting digital”.
Els hotels i els càmpings són els que millor integren com a mínim quatre idiomes i, aquests últims, són els que fan més ús del català en els seus canals digitals
Segons ha pogut concloure aquesta anàlisi, els allotjaments de turisme rural són els que menys han implementat, encara, el sistema d’e-commerce o venda online, mentre que els hotels i els HUT són els que millor integren elements que els atorguen credibilitat a través, per exemple, d’una imatge web més professional, els certificats o les ressenyes.
Pel que fa a l’ús dels idiomes, l’estudi assenyala que els hotels i els càmpings són els que millor integren com a mínim quatre idiomes i, aquests últims són, a més, la tipologia d’establiment que fa un ús més òptim del català en els seus canals digitals.
En relació amb l’ús de les xarxes socials per connectar amb els clients, els càmpings i els habitatges d’ús turístic són els més presents en aquests canals. Per la seva banda, s’ha detectat una baixa presència de les pensions i els aparthotels en xarxes com Facebook, Twitter o Instagram.
Finalment, en referència amb l’ús d’OTAs (agències de viatge online), les plataformes Booking.com i Agoda són les més emprades pels allotjaments catalans. Mentre que, quant als metacercadors, el de Google (Google Hotel Ads) és el més utilitzat, per davant de competidors com Tripadvisor, Kayak o Trivago.
Recomanacions per millorar la competitivitat dels allotjaments
A partir de l’anàlisi realitzada, els experts del CETT han elaborat una sèrie de recomanacions per als establiments amb alguns dels principals elements a millorar en les seves estratègies de màrqueting digital. Entre aquests consells destaca la necessitat d’introduir un motor de reserva a la pàgina web, mantenir el preu anunciat durant el procés de compra, millorar el posicionament SEO, aprofitar el potencial d’incloure ressenyes de les plataformes d’opinions o incloure imatges de qualitat.
A més a més, els especialistes destaquen la importància d’augmentar la inversió en la seguretat dels webs, davant les carències detectades en aquest aspecte, com una de les principals vies per a mantenir la reputació.
D’altra banda, des del CETT, s’aconsella estar més presents a les xarxes socials, especialment, en aquelles en les quals podem connectar amb el nostre target principal.
Els especialistes destaquen la importància d’augmentar la inversió en la seguretat dels webs com una de les principals vies per a mantenir la seva reputació
Aquest és també un canal òptim per a posar en pràctica el màrqueting de contingut, és a dir, d’aportar informació útil i d’interès del destí, més enllà dels mateixos serveis de l’establiment, per tal d’atreure possibles clients potencials.
Pel que fa als canals de distribució, se suggereix estar presents en aquelles OTAs que puguin captar nous clients i, així mateix, aprofitar el potencial que ofereixen els metacercadors com a una oportunitat per augmentar les vendes dels establiments als seus canals oficials i desenvolupar la seva marca.
Material relacionat
2019 Estudi_marqueting_digital_allotjaments_turistics.pdf