Fotografia de: SwiftON, segon premi dels XX Premis Emprenedors de la CETT Fundació: "Cada pas, inclús els errors, són part de l'aprenentatge" | CETT
Universitat de Barcelona

SwiftON, segon premi dels XX Premis Emprenedors de la CETT Fundació: "Cada pas, inclús els errors, són part de l'aprenentatge"

12.02.2025
 

El dispositiu SwiftON combina tecnologia intel·ligent amb gamificació per a transformar l'estalvi d'aigua en hotels en una experiència intuïtiva i motivadora per hostes.

L'equip de SwiftON recollint el premi sobre l'escenari amb la presidenta del CETT, la Dra. Maria Abellanet i Meya

SwiftON és una solució innovadora dissenyada per a la conservació de l'aigua en el sector hoteler que optimitza el temps de dutxa dels hostes. Aquest dispositiu intel·ligent, que no requereix connexions a canonades ni electricitat, utilitza intel·ligència artificial (IA) per detectar la durada de les dutxes i guiar els hostes de manera lúdica amb llums LED no intrusives, fomentant hàbits sostenibles sense alterar la seva experiència. A més, recopila dades de consum d'aigua en temps real i els transmet al panel de control de l'hotel, la qual cosa permet un monitoratge de l'ús de l'aigua. 

XX Premis Emprenedors  

Els Premis Emprenedors reconeixen els millors projectes emprenedors en el sector turístic, hoteler i gastronòmic. El premi consisteix en un període d'assessorament de 6 mesos als projectes per part de membres de l'equip de mentoring CETT i una dotació econòmica. Així, l'equip de SwiftON comptarà amb l'acompanyament de Damià Font, director de l'Hotel Acapulco Lloret, un hotel familiar amb més de 50 anys, i Proximity Marketing Manager a Marmirada.  

Parlem amb Delphine Hatsadourian cocreadora de SwiftON, per a conèixer a fons el dispositiu i el seu impacte en el sector turístic.  


Foto del dispositiu.
  • Com neix Swifton i què aporta al sector turístic? 

La nostra motivació sorgeix arran de l'emergència de sequera a Barcelona i la necessitat de solucions innovadores per reduir el consum d'aigua en hotels. Sempre hem tingut clar que un dels criteris fonamentals era integrar elements lúdics en entorns no lúdics, com la dutxa, per a involucrar els hostes en el procés d'una manera natural i atractiva.  

D'una banda, aportem un impacte social: SwiftON ofereix una solució escalable i de fàcil implementació que ajuda els hotels a reduir la seva petjada hídrica sense afectar a l'experiència de l'hoste, alhora que els converteix en part activa de la solució fent-los sentir orgullosos de la seva contribució a la sostenibilitat. D'altra banda, a escala tècnica, proporciona dades en temps real sobre l'ús de l'aigua en les dutxes, que permet als hotels prendre decisions informades i millorar així la seva sostenibilitat.  

  • En tindre la conservació de l'aigua com objectiu principal, posiciona la sostenibilitat com a element fonamental. Com impulsa el seu ús en el foment del turisme responsable? 

El foment dels petits canvis en el comportament dels hostes contribueix a una cultura del turisme més sostenible en què cada viatger es converteix en part de la solució. En aquest sentit, SwiftON integra la sostenibilitat en l'experiència de l'hoste de manera lúdica i no intrusiva, transformant una acció quotidiana en una oportunitat d'impacte positiu. A més, permet als hotels mesurar i comunicar de manera transparent el seu compromís amb la sostenibilitat. 

  • Swifton es presenta com una solució win win per a tots els seus públics. Quins beneficis ofereix a hostes i hotels? 

El 82% dels viatgers volen actuar de manera més sostenible durant els seus viatges, però només el 22% ha canviat realment el seu comportament (Kantar, 2023). Amb l'ús de SwiftON es tanca aquesta bretxa en oferir una forma senzilla i visual de reduir el consum d'aigua sense esforç. Les nostres dades reflecteixen que la seva incorporació redueix en aproximadament a la meitat el temps mitjà de les dutxes, una mostra de la seva disposició a adoptar hàbits més sostenibles si se'ls facilita una solució intuïtiva i motivadora.  

Pel que fa als hotels, SwiftON els permet mesurar i reduir la seva petjada hídrica sense necessitat d'obres ni instal·lacions complexes amb la possibilitat de personalitzar estratègies de sostenibilitat com, per exemple, recompensar els hostes pel seu comportament responsable o llançar campanyes de conscienciació si detecten un ús excessiu de l'aigua. A més, el seu posicionament com establiment sostenible millora la seva reputació, compleix amb regulacions ambientals i atrau un públic cada vegada més conscient de l'impacte dels seus viatges. 

  • El dispositiu és un gran exemple de com la intel·ligència artificial pot aplicar-se a l'activitat turística. Podries explicar-nos com funciona? 

SwiftON utilitza intel·ligència artificial (IA) per a detectar automàticament l'inici i la durada de la dutxa sense necessitat d'intervenció per part de l'hoste. El dispositiu reconeix els sons característics de l'aigua a la dutxa i activa una rutina optimitzada de dutxa visual no intrusiva, que guia l'usuari mitjançant llums LED i icones senzilles en pantalla 

  • Tot camí d'emprenedoria s'enfronta a diferents obstacles... Quins han estat els vostres? 

En un sector on la sostenibilitat acostuma a centrar-se en eficiència operativa, la idea d'involucrar activament als hostes en l'estalvi d'aigua era un territori desconegut. Ens vam preguntar moltes vegades si realment seria viable, però els primers resultats han demostrat que sí. Vam començar sense conèixer ningú en el sector a Barcelona, però hem descobert una comunitat increïblement oberta i disposada a escoltar noves idees. El suport que hem rebut ha estat clau per seguir endavant. 

Com qualsevol emprenedoria, SwiftON ha enfrontat reptes importants en el seu camí: dedicació fora de l'horari laboral, conciliació amb la vida personal, organització de temps i recursos, falta de fons i de contactes en la indústria hotelera de Barcelona. Ambdós creadors treballem a temps complet, hem dedicat incomptables nits i caps de setmana a desenvolupar SwiftON. Desenvolupar tecnologia sense inversió externa ha estat un desafiament, obligant-nos a ser creatius i optimitzar cada recurs.  

  • Què suposa el reconeixement de la CETT Fundació per a SwiftON? 

És tot un honor. Representa una validació del nostre projecte per part d'experts en la indústria hotelera i demostra que la nostra solució genera interès i valor en el sector. A més, ens brinda una oportunitat única d'aprenentatge a través de sessions amb un mentor, Damià Font, de qui podrem adquirir coneixements clau per al creixement de SwiftON. Per últim, el suport financer ens permetrà enfortir els nostres esforços de màrqueting, augmentant la nostra visibilitat i arribant a més hotels interessats en solucions sostenibles. 

  • Abans d'acabar, quin consell donaríeu a l'alumnat interessat a emprendre? 

Els hi diríem que confiïn en la seva idea, però que estiguin sempre oberts a aprendre i adaptar-se. L'organització i la resiliència són clau, així com envoltar-se de persones que aporten valor al projecte. I, sobretot, que gaudeixin del procés, perquè cada pas, inclús els errors, són part de l'aprenentatge.

Categories
Turisme Premis Emprenedors CETT Fundació Sostenibilitat