8M: posar en pràctica el dia de les dones tot l’any
Continua essent necessari que el Dia de les Dones fem especial èmfasi en les lluites i reivindicacions que, en ple segle XXI, encara no s’han assolit en matèria de gènere. El 8 de març i els dies que l’envolten escoltem i llegim informació de tota mena sobre com el món en el qual vivim necessita canvis de mentalitat i moltes més accions perquè les dones es puguin situar en la posició que mereixen en tots els àmbits: social, laboral, familiar, i també acadèmic. Ara bé, tot i ser una informació molt necessària, esdevé veritablement rellevant quan els missatges i declaracions de bones intencions van acompanyats d’accions que transformen les paraules en fets.
En aquest sentit, al CETT-UB estem duent a terme accions concretes. En destacaria la posada en funcionament ja fa temps de la Comissió d’Igualtat, la publicació d’un nou Pla d’igualtat el 2022, que implementem dia a dia, del qual va néixer, per exemple, una Guia d'estil que incorpora termes inclusius en l’ús del llenguatge per disposar d’eines i alternatives als usos discriminatoris de la llengua.
En un altre ordre de coses, el CETT també compta amb un protocol d'assetjament amb regles clares i contundents per a la prevenció i denúncia de l'assetjament sexual. Seguint aquest pla existeix un canal de denúncia pensat especialment per a protegir la víctima. Altres iniciatives que s’han tirat endavant han estat la instal·lació de lavabos de gènere neutre i mixtes, i una formació interna en perspectiva de gènere, diversitat i igualtat oberta a tot l’equip del CETT. També formem part del Grup de Treball de la Universitat de Barcelona per reforçar la inclusió de la perspectiva de gènere a les rúbriques acadèmiques.
A més, el CETT-UB som conscients que tenim una responsabilitat extra, ja que formem persones que seran els i les professionals del sector, i que han d’incorporar coneixements d’igualtat i de diversitat per desenvolupar el seu criteri amb fonament i adquirir un compromís actiu en el seu desenvolupament acadèmic, professional i personal.
En conseqüència, s’ha incorporat la perspectiva de gènere als diferents plans d'estudi. En el cas del Grau de Turisme, per exemple, s’ha fet de manera transversal en assignatures com ara Ciència Turística i Política Turística, o a través de la creació de l’assignatura optativa Turisme i Gènere, on es treballa sobre aquesta temàtica amb exclusivitat. Pel que fa als Màsters, destacaria la creació –amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona– del pioner Màster en Turisme LGTB, que és la primera formació a escala mundial centrada en un model turístic basat en el respecte i la inclusivitat, així com la transversalització de la perspectiva de gènere ja citada en sessions específiques dels diversos programes.
Més enllà del titular, el que realment és rellevant és el fet que tant l’alumnat, com el cos docent, com el conjunt de la comunitat CETT, estan rebent unes eines per aprendre i fomentar canvis positius, individual i col·lectivament, amb esperit crític i compromís amb la igualtat. Si volem viure en una societat lliure, reflexiva i amb consciència social hem de treballar perquè aquest 8M i la resta dels dies de l’any continuem avançant en perspectiva de gènere i fent que la posició de les dones segueixi progressant tant en l'àmbit qualitatiu com qualitatiu. Formació, lideratge i acció, aquest és el compromís del CETT.