Helena Calvo (Too Good To Go): "Empoderem la població per lluitar contra el malbaratament alimentari"
Helena Calvo va néixer fa 29 anys a Badalona. Des de petita ha estat sempre vinculada i compromesa amb projectes socials i mediambientals tant a la seva ciutat com també a altres països i geografies. Va estudiar Comunicació Audiovisual a la Universitat Pompeu Fabra, fet que li va permetre descobrir la importància d'una bona comunicació tant interpersonal com també social i de masses. Amb aquesta base, més endavant va continuar aprenent per omplir de contingut els aprenentatges que havia adquirit, formant-se en Màrqueting Verd i en Desenvolupament Sostenible. Es va unir Too Good To Go quan aquest moviment va aterrar a Barcelona el 2018 una empresa incipient que aviat acabaria convertint-se en aquest actual moviment global en la lluita contra el malbaratament d'aliments. Des de llavors ha vist créixer aquest projecte, formant part de l'equip de Màrqueting i Comunicació com a Responsable de Projectes de Sensibilització, liderant iniciatives que consciencien la ciutadania, les empreses i els stakeholders sobre aquesta problemàtica i del seu impacte ambiental derivat. Too Good To Go va guanyar un dels premis de sostenibilitat dels Alimara del CETT.
Lluita contra el malbaratament alimentari
Què és Too Good to Go?
Too Good To Go és la principal app que lluita contra el malbaratament d'aliments al món. A través de la nostra aplicació per a mòbils els usuaris poden salvar a preus molt reduïts l'excedent de menjar diari de milers de supermercats, restaurants, fleques i fruiteries, entre d'altres establiments d'alimentació. D'aquesta manera evitem el malbaratament de tot aquest menjar que ha sobrat al final de la jornada en aquests negocis i aportem una solució real i immediata a un problema com el del malbaratament alimentari amb greus conseqüències per a la societat i per al planeta.
D'on sorgeix la idea d'aplicar-ho?
La idea va sorgir a Dinamarca el 2016 gràcies a un grup d'amics que estaven menjant en un bufet i al final van veure com els cambrers estaven tirant a les escombraries tot el menjar que havia sobrat. Va ser una cosa que els va deixar força impactats ja que era menjar que estava en perfecte estat. A partir d'aquell moment van començar a investigar i van ser conscients de la magnitud del problema i de les greus conseqüències que tot aquest malbaratament té a tots els nivells. No es van quedar de braços plegats i es van adonar que una bona forma d'ajudar era crear una plataforma que permetés connectar dls establiments que tinguessin excedent amb persones que estiguessin interessades a adquirir aquest menjar per menys diners per donar-li una segona oportunitat i evitar-ne el desaprofitament. Tot va començar amb els primers establiments a Dinamarca i a poc a poc la iniciativa es va estendre a altres països.
Quins resultats s'han obtingut fins ara?
A dia d'avui ja estem actuant contra el malbaratament d'aliments a 17 països no només a Europa sinó també als Estats Units i al Canadà, i l'acollida està sent tremendament positiva. Ja comptem amb una comunitat global de més de 54 milions d'usuaris i més de 154.000 establiments gràcies als quals ja hem salvat més de 140 milions de packs de menjar. En el cas d'Espanya, comencem aquí a combatre el malbaratament de menjar al setembre del 2018 i des de llavors no hem parat d'expandir el nostre moviment. Tant, que avui ja estem actius a tot l'estat i estem acompanyats d'una comunitat de més de 4 milions d'usuaris i més de 15.000 establiments que ens han ajudat a salvar ja més de 7,5 milions de packs de menjar amb els que hem estalviat l'emissió de més de 18.750 tones de CO2, que són les mateixes emissions que produeixen 3.691 avions fent la volta al món.
Quines dificultats s'han trobat per ara pel camí?
Sempre les noves iniciatives es miren amb molta expectació i abans amb prou feines es parlava del malbaratament d'aliments ni es tenia tanta visibilitat del problema com tenim avui dia. És cert que tothom estava i està d'acord que llençar menjar és una cosa que no s'ha de fer i no està ben vist, però hi faltava acció. Però des del principi teníem clar que la nostra missió era ajudar i des del minut zero hem rebut una bona acollida tant dels establiments com dels mateixos consumidors. I això és degut a un concepte WIN-WIN-WIN en què totes les parts surten guanyant, ja que guanya l'establiment perquè no desaprofita menjar i obté uns ingressos per una cosa que abans havia de llençar quan arribava el final de la jornada; guanya l'usuari perquè estalvia diners salvant menjar de qualitat a un terç del preu original; i sobretot guanya el planeta perquè entre tots aconseguim donar una segona oportunitat a tot aquest menjar i evitar les greus conseqüències mediambientals derivades del malbaratament d'aliments.
Empoderar per lluitar contra el malbaratament alimentari
Quins projectes de futur té Too Good To Go?
El nostre objectiu principal és continuar inspirant i empoderant la població en la lluita contra el malbaratament d'aliments tant a través de la nostra app com també per mitjà de campanyes de conscienciació que ens permetin educar i sensibilitzar encara més els consumidors al voltant d'aquesta problemàtica i donar-li les eines necessàries perquè puguin prendre acció des de les llars i en la vida diària. Per tant, no només volem seguir expandint encara més la nostra app per tot el territori per salvar el major volum de menjar possible i que no s'escampi res. També continuarem desenvolupant i llançant iniciatives de sensibilització com la nostra campanya Mira, Olora, Tasta amb què volem acabar amb el malbaratament d'aliments produït per la confusió que encara avui existeix entre els consumidors sobre la data de consum preferent animant-los a utilitzar els seus sentits abans de desaprofitar aliments que segueixen estant en bon estat una vegada passada la data de consum preferent. D'aquesta manera volem involucrar tant la població com les administracions públiques i totes les parts de la indústria alimentària perquè tenim clar que prendre acció i reduir les xifres del malbaratament d'aliments és tasca de tots i només treballant conjuntament podrem viure en un planeta amb desaprofitament zero.
Per què la clientela tria Too Good To Go?
Per la varietat d'establiments on salvar menjar, per l'estalvi però sobretot perquè cada vegada la societat està molt més conscienciada en tot allò que té a veure amb la sostenibilitat i cada vegada hi ha més voluntat per part de tota la societat d'assumir nous hàbits de consum que siguin més responsables i respectuosos amb el medi ambient. I en aquest sentit, tant els usuaris com els establiments i les marques que s'estan unint a la nostra iniciativa han vist a Too Good To Go una manera molt senzilla de poder aportar el seu granet de sorra combatent el malbaratament d'aliments per tenir cura del planeta i si a més, com en el cas dels usuaris, no només aconsegueixen menjar de qualitat sinó que a més estan estalviant diners, molt millor.
Què significa per a Too Good To Go haver guanyat un premi Alimara a la sostenibilitat?
Sens dubte, ha estat tot un honor rebre aquest reconeixement i ho hem rebut amb una gran il·lusió perquè és una demostració que estem anant pel bon camí i sobretot ens anima a seguir treballant dur en allò que creiem, que no és una altra cosa que continuar avançant en aquesta missió que és la de combatre el malbaratament alimentari. A més, aquest premi no només ha estat una manera de recompensar i visibilitzar allò que estem fent sinó que ho veiem també com una crida perquè tant la població com la indústria alimentària i l'administració pública posin al seu centre d'atenció i com a prioritat la lluita contra el malbaratament d'aliments. Cal no oblidar que hi ha uns objectius dins de l'Agenda 2030 establerts per l'ONU entre els quals s'inclou la meta de reduir a la meitat la pèrdua i el malbaratament d'aliments per a finals d'aquesta dècada. Queden tan sols uns anys per complir aquests objectius i, si no es prenen mesures urgentment i s'actua ja, no ho aconseguirem.