Fotografia de: CETT Smart Tourism Congress, 9 i 10 de novembre a Barcelona | CETT
Universitat de Barcelona

“El CETT Smart Tourism Congress Barcelona és l’espai de referència sobre el fenomen smart per a professionals, acadèmics i estudiosos”

16.09.2022
 
“El CETT Smart Tourism Congress Barcelona és l’espai de referència sobre el fenomen smart per a professionals, acadèmics i estudiosos”

Daniel Imbert-Bouchard Ribera és el director de la 4a edició del CETT Smart Tourism Congress Barcelona. El congrés analitza el fenomen smart tourism en profunditat i hi articula les sinergies capaces de dibuixar el futur del turisme intel·ligent des de totes les perspectives possibles. La trobada tindrà lloc el 9 i 10 de novembre a l’Hotel Alimara BCN.


És el quart CETT Smart Tourism Congress Barcelona. Podem parlar d’una proposta ja consolidada en el sector?

Podríem dir que sí. Amb l'arribada de la quarta edició i després dels bons resultats pel que fa al coneixement generat en les tres edicions anteriors, el CETT Smart Tourism Congress Barcelona s’ha consolidat com a espai de referència i trobada entre professionals, acadèmics i estudiosos sobre el fenomen smart tant en l'àmbit local, nacional i m’atreviria a dir que també internacional.
De fet, d'ençà de la celebració de la primera edició el 2016, hi ha hagut un creixent interès generalitzat a la societat pel turisme intel·ligent des de diferents perspectives i derivacions. En aquell moment el CETT, de la mà de la Càtedra UB de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT, ja va ser pioner en l’organització d’un congrés que liderés i impulsés la recerca i la transferència de coneixement en els seus àmbits d'actuació: el turisme, l’hoteleria i la gastronomia. Des dels inicis, hi va haver la col·laboració de la Diputació de Barcelona i de l'Ajuntament de Barcelona i per a aquesta quarta edició, a més, es destaca la participació també de l'Organització Mundial del Turisme (OMT).

Va ser pioner en el seu moment, doncs.

El CETT Smart Tourism Congress Barcelona va ser dels primers congressos a escala internacional que va tractar aquesta temàtica des del punt de vista acadèmic congregant contribucions científiques de nivell des del primer moment. En el còmput de les tres edicions realitzades, han participat fins a 25 universitats i 175 autors de comunicacions diferents procedents de fins a 27 països.

Parlem dels dos eixos temàtics del congrés. Un d’ells és la Gestió Intel·ligent del Turisme. Per què aquesta temàtica? És més necessària que mai?

Efectivament, el plantejament del congrés se sustenta en dos grans àmbits diferencials que aglutinen la manera de concebre el turisme des del punt de vista intel·ligent. Fonamentalment, centrada en la capacitat d’aplicar la innovació i la diferenciació en els processos de gestió de les organitzacions turístiques, d’una banda, i en la implementació tecnològica per trobar solucions eficients i eficaces en el sector, de l’altra. El primer eix temàtic es focalitza en gestió intel·ligent entesa en la necessitat de trobar un equilibri i relació entre la sostenibilitat, la tecnologia, la innovació i el coneixement amb la finalitat d'aconseguir un turisme més sostenible i de qualitat de manera que la presa de decisions integri a turistes, residents, empreses i destins en els sistemes de gestió per a resoldre els diferents reptes que presenta el turisme actual. En aquesta IV edició, el CETT STCB vol anar un pas més enllà i aprofundir en detall en un dels aspectes més determinants i alhora transversals que figuren en l’agenda de treball dels gestors de les destinacions: la mobilitat i l’accessibilitat turística. Ja sigui des de l'òptica de la gestió de fluxos en espais turístics, passant per l'eficiència en els serveis, infraestructures i flotes de transport o bé la creació de productes basats en la mobilitat com a part de l'experiència. No obstant això, sota aquest eix temàtic també es tractaran altres aspectes com ara la governança i eficiència en turisme, l’aplicació de la sostenibilitat, responsabilitat social i ètica en turisme, la revaloració de la identitat i la cultura a través de mètodes creatius, entre altres. Tot plegat exemplificat a través de casos de bones pràctiques i models d'èxit per part dels participants.

Digitalització en Empreses i Destinacions Turístiques

L’altre és eix és la Digitalització en Empreses i Destinacions Turístiques. Quins reptes hi ha en aquest camp?

De la mateixa manera que l’altre eix temàtic, el congrés també posa el focus en l'imparable i exponencial avanç tecnològic en tots els àmbits de la societat que alhora genera incerteses i oportunitats també en el sector turístic. La volatilitat i fugacitat són algunes de les característiques del sector del nostre present que han d'analitzar-se en clau de futur. Aquest context canviant obliga a repensar contínuament els models de negoci i la comprensió de la relació de les empreses i destinacions amb clients i visitants. Entre els reptes que es presenten, l’edició d’enguany se centra en l’aplicació de la nova connectivitat 5G en el sector turístic. Un factor que pot aportar millores en relació amb la digitalització de tota mena d'organitzacions. Principalment centrades en una major velocitat de càrrega i descàrrega de dades, una alta capacitat de connexió entre dispositius (IoT) i menor latència (temps entre sol·licitud i resposta). Aquest nou escenari permetrà, entre altres coses, potenciar el videomarketing, la realitat augmentada i virtual, la intel·ligència artificial, i també començar a configurar el "turisme immersiu", on el mateix usuari és protagonista de l'experiència turística, amplificant la seva participació i millorant la seva interacció amb el producte, servei o destinació turística. De manera que en el congrés es presentaran diferents casos d'aplicació del 5G en els àmbits de les experiències turístiques, la gestió i la promoció del sector, així com solucions que donen respostes als objectius d'eficiència energètica.

A qui es dirigeix el congrés?

El congrés està adreçat a tothom que tingui inquietuds per conèixer quines seran les tendències que marcaran el turisme en els pròxims anys i alhora vulgui compartir idees i iniciatives en un espai de trobada. El perfil d’assistents és prou ampli i d’alguna manera s’ajusta també a les jornades sota les quals s’estructura el congrés. Des del món empresarial turístic, professionals i responsables polítics; passant per gent amb esperit emprenedor o amb voluntat d’innovar en el seu negoci, fins a estudiosos, investigadors i membres de comunitat acadèmica que abordin el turisme intel·ligent dins del seu camp de recerca.

Ponents de rellevància internacional

Quin és el perfil de les persones que hi intervindran?

Des de la primera edició, el congrés ha comptat amb la participació destacada de ponents de rellevància internacional en el sector turístic que han aportat coneixement expert i solucions pràctiques provinents de fonts acadèmiques i professionals. Enguany també es compta amb un perfil de participants molt potent alhora que força heterogeni. Aquests estarà conformat per representants d’empreses tecnològiques, equips tècnics de destinacions urbanes punteres, i també investigadors procedents d’universitats de gran prestigi internacional que s’encarregaran d’impartir les ponències de caràcter acadèmic. En aquest sentit, també fer menció especial a l’elevat nombre de comunicacions que s’han presentat de fins a 10 països diferents i que també tindran espai per exposar les seves produccions científiques.

La primera edició del congrés va ser el 2016. Quins canvis ha tingut el congrés per adaptar-se als nous temps?

Pel que fa a continguts, parlar de smart tourism és fer-ho d’una idea canviant i modulable que va prenent noves formes i aplicacions amb el temps en el marc del nostre sector. Principalment, s’entén com la integració de turistes, residents, empreses i destinacions en sistemes de gestió eficients a través de la tecnologia, la innovació i el coneixement amb la finalitat d'aconseguir un turisme més sostenible, accessible i de qualitat. Aquesta premissa s’ha reflectit en les anteriors edicions del congrés amb exemples i casos innovadors de tota mena i enfocaments. Mostrant així que hi ha una versatilitat molt àmplia en aquest camp i que s’albira una continuïtat en els anys vinents. Pel que fa al format, el congrés s’ha hagut d’adaptar als nous temps i circumstàncies. En especial la celebració de la tercera edició. En el context de pandèmia de la Covid-19, es va celebrar de manera virtual. Tot i això, també va tenir èxit amb més de 1.000 professionals registrats. Aquella edició es va aprofitar per abordar la reactivació del sector postpandèmia a partir de fórmules innovadores, intel·ligents i sostenibles.

Què li diria a algú que pensi a assistir al CETT Smart Tourism Congress, però que encara no s’hagi decidit a fer-ho?

Li diria que el congrés li aportarà el coneixement expert en el camp del turisme intel·ligent des d’una vocació acadèmica, professional i d'emprenedoria. En dos dies, compartirà espai entre d'experts acadèmics i professionals per articular plegats sinergies capaces de dibuixar el futur del turisme intel·ligent i definir les seves tendències des de totes les possibles perspectives.