"L'Hoteleria de luxe i la ciutat de Barcelona", tema del sopar col·loqui de CETT Alumni
El passat 8 de juny va tenir lloc, a l’Hotel Porta Fira, el sopar col·loqui organitzat per CETT Alumni sobre l’hoteleria de luxe i la ciutat de Barcelona. Com no podia ser d’una altra manera, vam tenir un convidat d’excepció: el Sr. Lluís Marcó, que amb més de 52 anys d’experiència en el sector va voler compartir el seu coneixement i moltes preguntes amb tots els assistents.
Després de la visita al nou hotel Porta Fira, la vetllada es va iniciar a la terrassa de l’hotel, un bon punt de partida per trencar el gel entre els assistents. Les primeres paraules d’el Sr. Marcó van ser un reconeixement a la figura del Sr. Espuña i a la importància de la formació per als professionals del sector.
Què és el luxe? Aquest va ser el punt del partida del col·loqui. El luxe és abstracte, cada persona te el seu propi concepte del que és el luxe. Fent menció a Conrad Hilton, que va definir com a 3 punts importants 1. Location 2. Location 3. Location, els assistents van poder comprovar com al llarg del temps aquesta definició ha anat canviant. Tot i que la ubicació és important, cal tenir en compte que l’ànima de l’hotel són els empleats, així com el producte físic.
Actualment el target de luxe té altres necessitats, es busca un espai on trobar-se protegit, amb un benestar físic i mental, tot ha de ser sense preses, on els empleats han de tenir la professionalitat de saber avançar-se a les necessitats i desitjos del client, de conèixer els seus gustos... Luxe comença des del moment que el client fa la reserva i una vegada a l’hotel cal estar ben rebut i ben acomiadat, sense la sensació d’estar servit. Així doncs podem definir que el luxe és una emoció. Aquesta filosofia, els hotels orientals l’han entès molt abans que els occidentals.
El capital humà, la formació del personal és clau per un hotel de luxe; amb vocació, professionalitat i amabilitat s’aconsegueix la satisfacció del client. La gestió de l’equip humà segueix essent una part fonamental i cal escoltar als treballadors i cal liderar-los. El perfil directiu, amb el canvi de paradigma s’haurà d’adaptar i haurà de donar resposta als canvis socials.
Hi ha una tendència generalitzada a comparar Barcelona amb grans capitals europees com Londres o Paris; però Barcelona és una ciutat amb un potencial extraordinari i s’ha de vetllar per un turisme de qualitat. En aquesta línia el Sr. Marcó adverteix de la necessitat d’una institució independent i amb credibilitat com a ens capaç de valorar els establiments hotelers i adjudicar-ne la categoria real que li correspon. Ens trobem atrapats en unes lleis obsoletes i arcaiques que són les que marquen les pautes en l’adjudicació de categoria hotelera. L’opinió del Sr Lluís Marcó és que a Barcelona hi ha 3 o 4 hotels realment de luxe (dels 18 que ostenten la categoria 5 estrelles i Gran Luxe).
En aquest sentit, també caldria una legislació més restrictiva amb comportaments incívics propis del turisme d’espardenya, que malmet la imatge de la ciutat. Cal recuperar espais de gran bellesa i pes històric, com el barri gòtic, per un turisme de qualitat.
L’externalització d’alguns serveis per part dels hotels ha de ser una mesura puntual, la única manera de garantir els estandards de qualitat és amb personal de la casa, tot i que cal una reforma legislativa per tal de millorar els costos.
Mantenint les tarifes es mantindran els clients? Tenint en compte la conjuntura econòmica global, la ciutat de Barcelona i la majoria dels seus hotels 5 estrelles han abaixat els preus en períodes de baixa ocupació. Però Marcó apunta que la fidelització dels clients no és possible amb el canvi de tarifa. El client de luxe no és tant susceptible al preu.
Per tancar l’acte es va sotmetre al Sr. Marcó a una petita bateria de preguntes que ens van ajudar a conèixer millor al convidat. Ens va comentar que de no haver estat hoteler hauria volgut ser Director d’Orquestra i que el millor consell que donaria als futurs professionals del sector és que agafin les maletes i aprofitin per enriquir-se de totes les experiències personals i professionals. La internacionalització aporta als professionals elements que de ben segur seran importants per la seva carrera dins el món hoteler.