Smart tourism i la resiliència del turisme
La pandèmia de la COVID-19 ha irromput amb força en tots els àmbits de la societat a nivell global i són moltes les mostres de preocupació i d’incertesa que s'han compartit davant de la magnitud de la crisi que caldrà afrontar. Les repercussions econòmiques, però també l’alteració dels hàbits de consum i de comportament social, afecten directament als sectors de la cultura, l’oci i el turisme, extremament vulnerables davant la situació d’excepcionalitat.
Tot i la necessitat obligada de transformar bona part dels models de negoci, productes, serveis i protocols establerts fins al moment, institucions com l’Organització Mundial del Turisme, així com diverses destinacions, reconeixen l’oportunitat d’emprar, ara més que mai, el coneixement turístic com a base per a la recuperació econòmica de les empreses i les destinacions.
D’altra banda, la marcada acceleració de la transició digital troba la seva aplicabilitat més enllà de les tradicionals perspectives de comunicació i màrqueting. És essencial aplicar-ne de noves i innovadores per a la reinvenció i reformulació de processos, la reconstrucció de vincles socials o la transformació de les prioritats polítiques, socials i econòmiques d’acord amb els principis de sostenibilitat, equilibri i afavoriment del bé comú.
Com afirmen Bouhalis. D i Amaranggana. A (2013), de fet, la intel·ligència al servei de les destinacions i les ciutats permet donar forma a productes, accions, processos i serveis implicant diferents actors simultàniament per optimitzar el rendiment i la competitivitat col·lectiva, així com generar solucions àgils i de valor afegit.
“Institucions com l’Organizació Mundial del Turisme reconeixen l’oportunitat d’emprar el coneixement turístic com a base per a la recuperació econòmica de les empreses i les destinacions”
En aquest sentit, ciutats com Barcelona, Hèlsinki, Amsterdam o Mont-real, ciutats que participaran al III CETT Smart Tourism Congress Barcelona, treballen per aplicar plans de rescat ambiciosos i des d’una perspectiva multidisciplinària, amb solucions enfocades al reposicionament de les destinacions i la recuperació de la confiança dels visitants, la reformulació dels sistemes de mobilitat o la gestió eficient de les destinacions en base a nous criteris sanitaris i de seguretat, entre d’altres. Aquestes solucions per mitigar els impactes de la COVID-19 parteixen i aprofiten la disrupció en el camp de les eines de suport digitals, com la realitat virtual, la intel·ligència artificial o el big data.
A títol d’exemple, diverses DMOs (Destination Marketing Organization) han desenvolupat experiències virtuals i live streams per mantenir les seves influències sobre el procés de planificació i les expectatives dels viatgers. D’altra banda, la incertesa ha impulsat la col·laboració entre DMOs regionals i locals, compartint dades en temps real que facilitin el reposicionament dels plans de comunicació i el suport a les empreses del sector.
Addicionalment, el vincle entre la seguretat i el turisme no està exempt en l’adopció de mesures smart per vetllar per un bon funcionament. És per això que en el camp dels serveis d’allotjament i transport s’està apostant per les solucions mòbils contactless, a través de plataformes que permetin reservar i pagar tota mena de serveis.
En aquest sentit, però, debats de discussió constant pel que fa als nivells de seguretat i protecció de dades necessaris prenen força en un escenari en què es preveu que el reconeixement facial o el seguiment dels telèfons mòbils formin part del dia a dia.
En l’àmbit de la gestió urbana, s’han implementat diverses solucions com la geolocalització, la generació d’informació en temps real que permeti controlar aforaments i posicionar turistes en l’escenari turístic o eines de gestió territorial tenint en compte les noves realitats quant a distàncies de seguretat. Aquestes permeten recuperar la normalitat social sense arribar a traspassar els nous llindars de massificació així com recollir informació i actuar de forma oportuna.
No obstant la transformació digital que suposa l’arribada de la tecnologia 5G, però, el reimpuls de la ciutat ha de respondre a models de cohesió i equitat, sent la col·laboració entre professionals del sector, l’administració i els residents, clau per a crear una ciutat més resilient i habitable, que busqui l’equilibri entre la reputació internacional tan necessària per a una economia oberta i la cogeneració d’espais de connivència turística harmònics.
“El III CETT Smart Tourism Congress Barcelona, es presenta com a plataforma per generar i compartir coneixements al voltant dels reptes i oportunitats que ha ocasionat la crisi sanitària de la COVID-19”
A més, les iniciatives intel·ligents sorgides arran de la COVID-19 suposen un pas ferm cap als objectius de desenvolupament sostenible (ODS), tot contribuint a la salut i al benestar, al creixement econòmic basant en la creació d’oportunitats i llocs de treball, la creació d’aliances i col·laboració per l’assoliment d’objectius comuns o la innovació i remodelació de les infraestructures.
En aquest context, i amb la necessitat obligada de transformar bona part dels models de negoci, productes, serveis i protocols establerts fins al moment, el III CETT Smart Tourism Congress Barcelona, projecte vinculat a la Càtedra UB de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT, es presenta com a plataforma per generar i compartir coneixements al voltant dels reptes i oportunitats que ha ocasionat la crisi sanitària de la COVID-19 per a la gestió intel·ligent de destinacions i empreses.
La propera edició d’aquest congrés biennal, que se celebrarà els propers 11 i 12 de novembre, abordarà des d’una perspectiva multidisciplinària, les experiències i solucions clau per fer front als reptes de l’smart tourism i els impactes derivats de la COVID-19.
Núria Guitart Casalderrey, Dr. Daniel Imbert-Bouchard i Dr. Enric López C., membres del comitè organitzador del III CETT Smart Tourism Congress Barcelona
Foto: Pxfuel