Fotografia de: "El futur del turisme serà digital i sostenible o no serà"  | CETT
Universitat de Barcelona

El sector del turisme defensa la necessitat d’un full de ruta conjunt per avançar en la transformació i en la transició sostenible

03.06.2024
 
El sector del turisme defensa la necessitat d’un full de ruta conjunt per avançar en la transformació i en la transició sostenible

En la jornada organitzada per Foment i el CETT-UB s’ha destacat una aposta clara per la digitalització de les empreses turístiques incloses les pimes, com també per la millora en la sostenibilitat del model turístic.


En la cinquena sessió del cicle Esmorzars de Turisme de Foment del Treball i el CETT-UB (Barcelona School of Tourism, Hospitality and Gastronomy) s’han explorat casos d’èxit sobre com la tecnologia i la innovació estan transformant el turisme, perquè “la digitalització no és una opció, ni una tendència, sinó una necessitat per al sector turístic, alhora que també ho és avançar en la millora de la sostenibilitat”, ha expressat Jordi Martí, membre de la Comissió de Turisme de Foment i president de l’ACEVe (Asociación Corporativa de Agencias de Viajes Especializadas). Martí també ha puntualitzat la necessitat d’una aposta clara i decidida per la digitalització per part de totes les empreses turístiques incloses les pimes.

Per la seva part, el Cluster Manager del Tech Tourism Cluster —entitat impulsada per la Direcció General de Turisme, ACCIÓ i empreses híbrides entre tecnologia i turisme—, Xavi García, ha reclamat que “s’ha de crear un full de ruta conjunt on totes les entitats implicades puguem aportar un valor diferencial en la transformació i en la transició sostenible del turisme”.

El director de la Càtedra UB de Turisme, Hoteleria i Gastronomia del CETT, Eugeni Osácar, ha conduit una taula amb representants empresarials, als quals ha aconsellat davant l’allau de noves tecnologies que ens impacten, tenir seleccionades aquelles que verdaderament “poden tenir potencial per transformar l’experiència turística dels clients, la forma de treballar de les persones i la competitivitat de les empreses”.

Pel Global Vice President IT de Radisson, Adolfo Sánchez, és fonamental “tenir un pla adaptable, basat en un diagnòstic honest i comunicable. La innovació diària és essencial per a la visió i supervivència d’una empresa, gestionant canvis a diferents velocitats”.

En aquest sentit, Javier Álvarez, director d’IT de Vueling , ha explicat que “la companyia es troba en un moment d’integració de la intel·ligència artificial i explorant la realitat virtual en els nostres processos per millorar l’eficiència de les nostres operacions i experiències d’usuari”.

Des de Growtur, el seu fundador, Rafael de Jorge, exposava casos reals com el de Turespaña, “on estem implementant la primera prova pilot per optimitzar la gestió i promoció de destinacions turístiques”, o el d’ACAVE, “on hem desenvolupat un pla de formació i acompanyament per a la implementació de la IA en les agències de viatges”.

Pel que fa al sector del càmping, Xavier Pascuet, consultor d’Innovació i Sostenibilitat de l’Associació de Càmpings de Girona i expert en Smart Destinations, ha manifestat que “el sector del càmping a Girona ha experimentat una metamorfosi en els darrers anys, amb una aposta clara per l’economia de la dada, la sensorització i els sistemes d’intel·ligència turística“. D’aquesta manera, Pascuet assenyala que “es poden prendre decisions de millora més encertades, optimitzar les campanyes de promoció i oferir una experiència personalitzada a cada campista”.


Esmorzars de Turisme del CETT i Foment

Els Esmorzars de Turisme de Foment i el CETT-UB són trobades quadrimestrals per a directius, comandaments intermedis i professionals experts d’empreses i administracions públiques en les quals s’aborden temes lligats al desenvolupament del turisme, l’hoteleria i la gastronomia.

L’objectiu és la generació d’un espai idoni que fomenti el networking, l’intercanvi d’experiències i la promoció de línies d’actuació que beneficiïn el sector.