Fotografia de: Rob Law, professor de turisme intel·ligent: “La IA necessita passar per una fase de prova-error" | CETT
Universitat de Barcelona

Rob Law, professor de turisme intel·ligent: “La IA necessita passar per una fase de prova-error"

22.01.2025
 
Fotografia de Rob Law.

Fotografia de Rob Law.

Parlem amb el Dr. Rob Law, ponent del V CETT Smart Tourism Congress Barcelona, per conèixer les últimes tendències en Smart Tourism i com introduir la intel·ligència artificial a l’activitat acadèmica i professional del sector turístic.  


El Dr. Rob Law és professor titular de Turisme Intel·ligent de la Fundació per al Desenvolupament de la Universitat de Macau (UMDF), així com professor honorari de diverses universitats de renom. Durant la seva trajectòria ha rebut 110 premis i reconeixements relacionats amb la investigació i milions de dòlars en subvencions de recerca internes i externes. De la mateixa manera, ha editat quatre llibres, ha publicat més de 1.000 articles de recerca i les seves publicacions han rebut més de 77.000 cites.  

  • Com està transformant la intel·ligència artificial la indústria del turisme? 

De la teoria a la pràctica i del laboratori a la indústria i les seves aplicacions 

  • Com pot contribuir la intel·ligència artificial a la personalització de l’experiència del turista? Podria posar un exemple d’una implementació exitosa? 

El ChatGPT n’és un gran exemple. Tothom pot demanar consell personal a la intel·ligència artificial per als seus viatges. 

  • Un dels desafiaments del turisme és la sostenibilitat. Quin paper juga la intel·ligència artificial en la promoció de pràctiques turístiques més sostenibles i responsables, tant per als turistes com per a les destinacions? 

La IA continua evolucionant i potser és massa aviat per comentar la relació entre intel·ligència artificial i sostenibilitat. Suposo que la IA, com altres tecnologies, necessita passar per una  fase de prova-error. Per exemple, la resposta a la mateixa pregunta ChatGPT serà diferent si es compara la del 2025 amb la primera versió 

  • Des de la seva perspectiva com acadèmic i líder d’investigació, quina importància té la formació en intel·ligència artificial per als futurs professionals del turisme i la seva formació? 

Entenc que ens referim a l’educació. En la meva experiència, molts dels programes educatius en turisme al voltant del món disposen de cursos i continguts relacionats amb la IA. En altres paraules, els centres acadèmics estan preparant alsfuturs professionals del turismeamb coneixements i habilitats amb IA o tecnologies relacionades. És un enfocament important perquè la indústria turística necessitarà més professionals per a utilitzar la IA a la feina

  • Com hauriem d’integrar les universitats la inteligència artificial en els programes educatius de turisme per a garantir que els futurs professionals estiguin preparats per fer front als reptes del sector?  

A més d’incloure la IA en els continguts dels cursos, les universitats poden impulsar al professorat i a l’alumnat de postgrau per a que portin a terme projectes d’IA que puguin fer avançar els coneixements i les aplicacions. L’organització d’esdeveniments, seminaris, simposis i conferències internacionals o l’assistència als mateixos permetria al professorat universitari i a l’alumnat de postgrau comprendre millos els últims avenços en diferents sectors i regions geogràfiques. 

  • Quins considera els reptes i les oportunitats per a l’academia, les companyies i les institucions públiques per arribar al màxim potencial de la indústria? 

Els reptes passaran per la reticència, o de vegades la resistència, d’algunes parts interessades per diverses raons, com, per exemple, un rendiment incert de la inversió, polítiques poc clares i reaccions desconegudes dels consumidors. Les oportunitats seran alguns dels beneficis sense precedents que la IA pot aportar a la indústria.

  • Amb una carrera acadèmica que inclou més de 1000 articles publicats i més de 77000 cites, quines diria que són les claus del seu éxit com acadèmic i què aconsellaria al jovent acadèmic que vol seguir els seus pasos? 

Personalment, em classificaria com un investigador “afortunatmés que “exitós”. El meusecret” per a tenir números inclou: treballar dur, ser curiós i no tenir por a desafiar el coneixement existent. Al cap i a la fi, les noves idees i coneixement acostumen a sorgir de la curiositat. I, per últim, treballar amb altres i aprendre d’ells. El treball en equip sempre és més gratificant que fer-ho tot un mateix. Ressalto que he ditsortperquè rebo un gran suport de la Universitat de Macau, i Macau és un lloc excel·lent perquè els investigadors en turisme intel·ligent posin a prova les possibles aplicacions dels resultats de les seves investigacions.  

Categories
STCB Smart Tourism IA AI Smart Tourism Congress Barcelona Rob Law