Anna Navarro i Descals: “És tan important saber escriure el com, com ser bo en el què”
Parlem amb Anna Navarro i Descals, líder en empreses tecnològiques de Silicon Valley i diputada al Parlament de Catalunya.
L’Excel·lentíssima Sra. Anna Navarro i Descals, empresària i diputada al Parlament de Catalunya, ha estat l’encarregada de donar la benvinguda oficial del curs 2024-2025 al CETT-UB. Amb la ponència “De Catalunya a Califòrnia, lliçons apreses portant empreses Fortune 500”, ha compartit amb l’alumnat les claus extretes en la seva exitosa trajectòria professional: "Ser conscient de com fas les coses, pensar en gran i escalar en petit".
Parlem amb ella per aprofundir sobre les lliçons extretes al llarg de la seva vida professional, l’impacte de la tecnologia en el turisme i el paper de la innovació en la internacionalització de productes.
- “De Catalunya a Califòrnia, lliçons apreses portant empreses Fortune 500”, quins tres aprenentatges destacaria després de més de 30 anys d’exitosa carrera?
En primer lloc, el que és important no és només el què. És essencial estudiar, formar-se, aprendre idiomes i saber molt de la teva professió, però també has de saber actuar diplomàticament, treballar en equip, escoltar... És tan important saber escriure el com, com ser bo en el què, per tant, s’ha de trobar l’equilibri entre els dos. La gent vol treballar amb persones amb qui és fàcil treballar. L’amabilitat i el bon tracte bé no són cap feblesa, tot el contrari, mostren lideratge, capacitat d’escoltar i habilitats de treball en equip, i les persones així arriben molt més lluny.
La número dos, preguntar-te qui tens al teu costat. Estem envoltats per moltes persones i no totes ens fan bé. Has d’intentar envoltar-te de persones millors que tu, rodejar-te de gent que et farà millor, perquè com diu la dita “acabem sent com les vuit persones que ens rodegen”. Aquesta capacitat de selecció comporta saber escoltar i ser intencional.
Per últim, estar al dia en innovació i tecnologia. Van a un ritme frenètic i ens hem de posar les piles constantment, seguir el que passa. I ara més, perquè la intel·ligència artificial va tan ràpid... Hi ha molta gent treballant en aquests temes i els hem d’incorporar als nostres equips.
En definitiva, cuidar el què i el com, de qui et rodeges i estar a l’última de la tecnologia.
- Quines tendències tecnològiques marcaran els anys vinents?
La intel·ligència artificial ja està aquí i ens anirà canviant com a societat. Encara que trobi resistència social, la tecnologia és més forta i va guanyant posicions. La intel·ligència artificial ens ajuda a saber què hem de fer i que no. És una eina que podem carregar d’informació i utilitzar-la en el nostre benefici, un agregador de dades que pot ser de gran ajuda si es fa una bona instal·lació i configuració. Qui la sàpiga fer servir tindrà la clau guanyadora.
- Com creu que pot afectar la intel·ligència artificial a l'activitat turística a escala internacional?
En la informació: qui ve, què vol, que no vol... Els diferents perfils turístics tenen cada vegada demandes més sofisticades i globals i tot això anirà afectant l’activitat turística. A més, a la gent, i especialment al jovent, ens agrada molt la innovació i agafar inspiració d’altres països.
Ens podem aferrar a les nostres tradicions, però és un fet que les noves tendències entren de la mà del turisme internacional i que aquest suposa un gran motor per l’economia catalana. Potser hem de defensar els nostres valors i saber què podem oferir i perquè la gent ve aquí. Són preguntes que s’ha de fer el sector turístic.
Tenim una gastronomia molt rica i l’hem de cuidar, respectar i mantenir, no deixar escapar la catalanitat. Els turistes venen a viure una experiència i a conèixer cultures diferents.
- Com a catalana que porta anys fora, en diverses entrevistes ha parlat de la falta de cuina catalana a l’estranger... Com valora el seu potencial d’internacionalització? Tot just l'any que entra Catalunya serà Regió Mundial de la Gastronomia.
Els Estats Units són enormes i no tothom coneix Catalunya. Els catalans i catalanes a l’estranger fem una tasca d’explicar què és Catalunya, apretem molt i la donem a conèixer, però pensar que Catalunya es coneix arreu del món és un concepte complicat.
Introduir un país sempre és un tema complex, que requereix temps i de picar pala. Hem d’agafar els nostres actius i fer-los servir per continuar explicant-nos. I quan venen aquí oferir cuina catalana, que la puguin conèixer i trobar a faltar de tornada a casa. Jo conec quantitat d'amics meus americans que es fan pa amb tomàquet perquè ho han vist aquí o l'han menjat a casa meva.
- Quin paper juga la innovació per crear productes locals atractius per a tothom en un context tan globalitzat?
És un avantatge brutal que estigui venint tanta gent, una ocasió per poder explicar què fem i donar a conèixer la nostra cultura: un restaurant català, productes de km 0... Tenim una gran oportunitat i una tasca que hem de fer conjuntament: com retolem les coses, com presentem els menús... Tenim l’oportunitat d’explicar-nos a través del menjar, dels hotels, dels serveis públics... Explicar l’experiència més enllà del producte, generar històries per explicar en tornar a casa.