"La participació en concursos d'habilitats professionals és molt enriquidora, permet confrontar realitats formatives diverses."
Núria Benages, Núria Esvertit i Rut Faura, estudiants de 2n curs del Cicle Formatiu de Tècnic/a de Cuina Gastronomia i Serveis de Restauració, van participar del 22 al 24 d’abril en la 23a edició del concurs gastronòmic internacional Bartolomeo Scappi, acompanyades pel professor Óscar Pérez.
Aquesta iniciativa permet confrontar i adquirir competències professionals clau en un context de competició internacional (VETSkills).
L’activitat s’emmarca dintre del projecte Erasmus 2023-24 de l’ETP per estudiants de cicles formatius de grau mitjà. El concurs, que ha consolidat la seva rellevància en el sector enogastronòmic per a la xarxa hotelera italiana i europea se celebra anualment i reuneix prestigioses empreses i consorcis internacionals i va comptar amb la participació de setze institucions educative (vuit escoles italianes i vuit d'altres paisos europeus: Austria, Països Baixos, Letònia, Malta, Croàcia i Espanya), entre les quals es troba el CETT. Totes aquestes van competir en especialitzacions professionals de la gastronomia, principalment: allotjament turístic, pastisseria, bartending i exposició enogastronòmica. Els competidors, en col·laboració amb la Chef to Chef Association, van preparar plats centrats en ingredients de la família de les liliàcies. Aquesta edició va comptar amb el suport del Consorzio Aglio di Voghiera DOP, Nero Fermento i el Consorzio Cipolla di Medicina.
Isabel Lugo, professora del CETT i responsable d'Erasmus a la Escola Tècnica Professional del centre, ens explica el projecte amb més profunditat.
Com valores la participació de les estudiants en aquesta edició? Quines competències professionals clau creieu que han adquirit en aquest context de competició internacional?
Isabel Lugo: La participació de les tres estudiants a la 23a edició del concurs Bartolomeo Scappi ha estat molt positiva, i elles han manifestat un alt nivell de satisfacció. La participació en concursos d'habilitats professionals és molt enriquidora, perquè permet confrontar realitats formatives diverses i promou l'intercanvi d'experiències i coneixements tècnics. En el context de la Formació Professional, són una eina fantàstica per donar visibilitat i reconeixement als professionals qualificats i als centres formatius. L'experiència ha estat un èxit per Núria Esvertit, Núria Benages i Rut Faura, les tres estudiants que hi han participat. I a més podem estar molt satisfets i orgullosos del 2n premi en la secció de Pastisseria que ha obtingut Núria Esvertit, i que li ha reportat poder fer un curs especialitzat de gelateria en la prestigiosa Carpigiani Gelato University.
Quina ha estat la importància del tutor en la preparació de les estudiants per a aquest concurs?
I.L.: L'acompanyament dels docents i la tutorització són fonamentals. Les tres estudiants han rebut una intensa preparació prèvia al concurs: d'una banda, de caràcter tècnic, en Pastisseria, Servei de Restaurant i Atenció al Client en l’àmbit de l'Allotjament, ja que cada una d'elles participava en una competició diferent. D'altra banda, han rebut un suport lingüístic i cultural, ja que tot el concurs s'ha desenvolupat en anglès. Finalment, el professor acompanyant, l'Óscar Pérez, com a docent de Pastisseria, s'ha encarregat de preparar a l'estudiant que ha participat en aquesta secció, i de donar suport i fer l'acompanyament pedagògic de tot l'equip.
Com s'emmarca aquesta activitat dintre del projecte Erasmus 2023-24 de l'ETP per a estudiants de cicles formatius de grau mitjà?
I.L.: La participació en competicions d'habilitats professionals és una de les accions que preveu el programa Erasmus 2021-27 en l'àmbit de l'Educació i la Formació Professionals, i és finançada per la Unió Europea. El projecte Erasmus 2023-24 de l'ETP CETT per estudiants de Cicles Formatius de Grau Mitjà, preveia la participació de 3 estudiants en aquesta competició internacional, a més d'una estada de pràctiques de dos mesos en una empresa situada en un país de la Unió Europea, que una altra estudiant del Cicle Formatiu de Cuina-Gastronomia i Serveis de Restauració portarà a terme aquest estiu.
Quins beneficis veieu en la participació dels estudiants en aquest tipus d'iniciatives internacionals?
I.L.: Ben segur que els motiva a l'hora de millorar les seves habilitats tècniques i les seves capacitats professionals, a més de les seves competències en llengües estrangeres, i els encoratja a perseguir l'excel·lència. Sense oblidar que constitueixen una gran experiència, que els permet conèixer un altre país i els posa en contacte amb joves de diferents nacionalitats, amb els que comparteixen formació i passió per la Gastronomia.