La gastronomia sostenible i la creativitat centren la XVII Trobada Gastronòmica
Amb el leit motiv de la creativitat sostenible, la XVII Trobada Gastronòmica ha reunit l’alumnat de les diverses formacions vinculades a la gastronomia del CETT. L’Hotel Alimara ha acollit la jornada inaugural que ha comptat amb ponències del xef Sergio Torres (Restaurant Hermanos Torres) i de la periodista gastronòmica de La Vanguardia, Cristina Jolonch.
La sostenibilitat com a bandera
“Tota la nostra trajectòria l’hem fet amb la idea de muntar un restaurant propi que sigui sostenible i tecnològic”. Així ha definit el cuiner Sergio Torres la seva idea d'establiment gastronòmic destacant que des de joves, amb el seu germà Javier, van dissenyar una estratègia a llarg termini que els portés on són ara.
Torres ha explicat alguns dels secrets del Restaurant Hermanos Torres i ha mostrat algunes de les accions que duen a terme en matèria de reduir la petjada ecològica. Responent una pregunta d’un alumne Sergio Torres ha afirmat que es van passar 5 anys buscant un local idoni per muntar el negoci. “Avui tenim un restaurant on el 30% l’ocupen els clients i el 70% cuines i magatzems i tot així hem aconseguit tenir un sistema energètic on, per exemple la climatització dona 3 vegades més del que consumeix”. En la mateixa línia ha explicat els sistemes que fan servir per reciclar l’aigua, netejar tot el tèxtil del restaurant sense productes químics o establir una entesa amb els propietaris dels horts urbans del seu barri per a donar-los rebuig compostat.
En una línia més personal, Torres ha animat a l’alumnat a confiar en la seva personalitat i buscar-se a si mateix per a crear un estil per poder-se diferenciar sense ser una còpia d’alguna cosa ja existent. Per cloure, ha recordat que “Barcelona és una potència gastronòmica al·lucinant i ho és en gran part per gent com vosaltres, que ara us formeu per construir el futur gastronòmic del territori”.
La importància de la comunicació gastronòmica
La segona ponència de la Trobada Gastronòmica s’ha centrat en el paper de la comunicació en la consolidació de la construcció d’un paradigma turístic i gastronòmic. La periodista experta en cuina de La Vanguardia, Cristina Jolonch, ha començat la seva intervenció establint un vincle entre els professionals de la gastronomia i el periodisme: la curiositat. “M’interessava molt conèixer persones i donar veu a gent que no en té i també descobrir llocs i compartir-los”.
Jolonch ha recordat que Catalunya ha estat l’epicentre de la revolució gastronòmica més important del segle XXI i que això col·loca el territori en un lloc impressionant per a acompanyar i seguir amb aquesta revolució. La comunicadora responsable de la secció Comer de La Vanguardia ha tancat la seva intervenció reivindicant que malgrat que la gastronomia és un negoci, “hem de defensar llocs i projectes amb ànima”.
Exemples d’innovació i ús de tecnologies
La segona part de la jornada s’ha centrat a mostrar exemples de creativitat en turisme enogastronòmic com a element clau per a la sostenibilitat turística. L’alumni del CETT, Xavier Socias, ha explicat el cas de com la gamificació ha posat l’oferta patrimonial, cultural i gastronòmica de Vilanova i la Geltrú a través de jocs que inclouen una part digital i una part analògica. Des de l’empresa Caram, Caram, Clara Soler i Gemma Muray han explicat la posada en marxa d’una iniciativa per acostar els productes de proximitat (vinícoles i gastronòmics) de cada comarca a partir de tastos a cegues. També vinculats a la viticultura la Cava Bertha ha mostrat la seva experiència innovant amb la realitat virtual i enoturisme. Maria Fabregat i Aina i Roglan han presentat un projecte que a banda del tast i la visita física inclou una experiència per conèixer tot el procés de la vinya amb ulleres de realitat virtual.
Gastrobars un negoci de present i de futur
La Trobada Gastronòmica s’ha fixat en els gastrobars com a exemples de models de negoci amb sostenibilitat que tenen el concepte de cuina de temporada al seu ADN. Amb els alumnis del CETT Victor Ródenas (Restaurant Maleducat), Carlota Claver (Restaurant La Gormanda), Ferran Soler (Restaurant Can Marlau) i Carles Ramon (Restaurant Besta) s’ha fet un debat sobre la prioritat dels bons productes de proximitat i la necessitat de tenir una bona xarxa de productors amb els quals cal tenir una relació propera i de confiança. Tothom ha destacat també la valoració que el client fa de l’storytelling i la importància de tenir un missatge que lligui el que hi ha al plat amb la personalitat del restaurant.
Tallers gastonòmics
Durant el segon dia de la trobada l’alumnat ha dut a terme quatre tallers temàtics per tractar algunes de les tendències més destacades en l’agenda gastonòmica actual al nostre país.
- L’oli d’oliva com a reclam turístic intern i extern
- El vi, una manera d’entendre el territori
- Els llegums com a tendència gastronòmica
- Els dolços: tradició, festa i història