Com ha de dissenyar-se un hotel en temps de COVID?
El sector que més ha patit durant la crisi de la COVID-19 és l'hoteler, a causa de les altes restriccions que impedeixen la seva activitat i que, sumades a l'increment d'ansietat i incertesa de la població, han fet que es desplomi l'ocupació i l'hotel es vegi en el dilema d'obrir amb un 10% d'ocupació o hivernar. Per tant, en una pròxima obertura, és clau transmetre sensació de seguretat al client i reduir els seus nivells d'estrès per millorar l'experiència.
"Els entorns naturals i els entorns amb presència d'aigua redueixen l'estrès i el cansament mental i milloren l'estat d'ànim, l'autoestima i la salut mental"
La recerca que s’ha dut a terme no només ha descobert quins elements redueixen els nivells d'ansietat i estrès del client de negoci en l'hotel, sinó que també ha donat algunes claus de com ha de ser el disseny d'un hotel en temps de COVID. S'ha comprovat que la percepció visual dels espais té un impacte afectiu i cognitiu en els individus, com ho han demostrat diferents estudis científics (per exemple, Gascon & Dadvand, 2017; White, Alcock, Wheeler & Depledge, 2013; white et al, 2010), que confirmen que els entorns naturals i els entorns amb presència d'aigua redueixen l'estrès i el cansament mental i milloren l'estat d'ànim, l'autoestima i la salut mental, fins al punt que s'ha demostrat que les persones són felices en tota mena d'entorns verds o naturals, més que en entorns urbans.
Així doncs, existeix un impacte directe del disseny d'espais en l'estat del client i pot influir positivament si participen de manera adequada dos elements: l'aigua i la presència d’un altre individu, és a dir, el nivell de privacitat del client. La presència de persones o la seva absència impacta directament en el nostre estat, així com la concentració a l'hora de treballar o per relaxar-nos.
La nova situació de la COVID-19 ha accelerat la tecnologia i ha creat noves formes d'interacció i compra, però el disseny d'espais és clau per al sector de l’hoteleria, que ven experiències. Amb una mostra de 777 participants, s'han analitzat quatre espais de l'arquitectura hotelera: la recepció, l'habitació, la sala de reunions i el restaurant. En cada espai el client valora més un element que un altre i utilitzar degudament els elements és clau segons l'ambient.
"Per realitzar una obertura òptima post-COVID és necessari controlar i millorar l'estat del client i crear seguretat"
Per realitzar una obertura òptima post-COVID és necessari controlar i millorar l'estat del client i crear seguretat. Per una banda, a la recepció i al restaurant, els elements que els clients de negoci més valoren són la presència d'aigua i que no hi hagi persones, ja que el fet de tenir privacitat en aquests espais és un luxe per al client. En aquest sentit, se suggereix invertir en una pantalla digital, aprofitant les possibilitats que ofereix la tecnologia, on es visualitzin imatges d'aigua en moviment, com ara les onades del mar o aigües corrents d'un riu. També cal contemplar la creació de zones VIP, on en el cas de la recepció s'implementi una àrea més diferenciada de la zona d'espera i la zona d'atenció a client per generar un tracte més personalitzat. A la sala del restaurant s'aconsella implementar una àrea més privada amb elements separadors (cortines semitransparents, paravents, etc.)
D'altra banda, a la sala de reunions i a l'habitació els clients de negoci valoren la presència d'aigua i la companyia de les persones. Així doncs, se suggereix que es realitzin inversions en un fons de pantalla (wallpaper) amb disseny d'aigua en els dos ambients.
En definitiva, aquests són els canvis necessaris per a un hotel en temps de COVID i que resulten més atractius per al client.
Autores:
Azucena Abigail Talavera Aveiro
Lina Belmehdi Deflaoui
Laura Pombo Cano
Judith Sintes Triay
Article basat en el Treball Final de Grau "Evaluación de los estados cognitivos y afectivos en los hoteles business: La importancia del diseño de ambientes de agua y el nivel de privacidad" (Tutor: Iván Álvarez León)
Foto: La recepció del hotel Porta Fira amb presència d’aigua.