El TTM dona les claus per seduir el talent turístic
L’Espai Fundació la Caixa de Girona ha acollit aquest dijous 23 la 2a edició de la jornada Tourist Talent Management (TTM). Impulsat per la CETT Fundació, la Fundació Climent Guitart i la Fundació Jordi Comas Matamala l'esdeveniment té l'objectiu de promoure el debat i la reflexió entre els diferents grups d’interès vinculats amb la gestió del capital humà i el talent en el sector turístic, en benefici del desenvolupament sostenible i responsable del turisme. Per fer-ho, sota el títol "El futur, a les nostres mans", s’han dut a terme diverses taules rodones amb ponents referents del sector i amb gran presència del teixit empresarial i institucional vinculat al turisme i l'hoteleria. EFE n'ha estat el media partner.
Generar i retenir el talent turístic
Amb intervencions de més de 25 ponents i convidats, el TTM ha posat sobre la taula diversos aspectes relacionats amb la retenció dels professionals del sector. En una taula rodona sobre atracció i fidelització de talent, la presidenta de CETT Alumni, Anna Albuixech, ha explicat que les empreses tenen persones molt formades i molt motivades, però sovint deceben els nous treballadors oferint tasques i horaris poc atractius. A la mateixa taula, Àngel Garrido, CEO de Voxel, ha subratllat que el turisme és més que hotels i càmpings. "Hi ha moltes empreses que ofereixen serveis tecnològics dins la mateixa indústria". Per generar atractiu, Garrido ha proposat més transparència amb els treballadors i fer partícips tots els membres de l'equip de les decisions de la companyia. També ha desmentit que el del turisme sigui un sector no digitalitzat.
En un diàleg sobre el valor social i econòmic del turisme, el director executiu de l'Agència Catalana de Turisme, Patrick Torrent, ha introduït el concepte de turisme regeneratiu. "El turisme sostenible és una pantalla passada. El missatge ja no és compensar socialment la petjada negativa del turisme sinó generar un retorn positiu amb cada visita". Torrent ha completat la seva intervenció convidant a l'empresariat a enganxar els futurs professionals del sector "amb un futur atractiu i un turisme socialment més just.
Formació en turisme, la clau del futur
La formació ha estat un element transversal al llarg de la jornada. En un debat obert sobre objectius per crear una feina de qualitat en turisme, Òscar Casanovas, director acadèmic del Grau de Turisme del CETT ha destacat que, en contra la percepció imperant, els estudis de turisme no estan anquilosats al passat. "Hi ha continus canvis i innovacions. Tenim els estudis com les empreses i els mateixos estudiants ens demanen". En aquesta mateixa taula el moderador, Xavier Castro, ha recordat que es calcula que el 2022 el sector va tenir 60.000 posicions de treball no cobertes en temporada baixa.
Els reptes en l'àmbit laboral
Pol Fages, president de la Cambra de Comerç de Palamós, ha fet una crida al món empresarial no només a oferir millors condicions sinó també a la part més emocional. "L’empresari és molt important a l’hora de seduir el treballador i motivar-lo a quedar-se en un sector". Fages, que també és exalumne del CETT, ha volgut posar sobre la taula que el principal repte, però és "horari versus salari", una fórmula que actualment no sempre està prou ben resolta.
En una línia similar el secretari general de la UGT de Catalunya, Camil Ros, ha afirmat que el gran repte és revertir la percepció de l'empleat com a “cost laboral”. "Les condicions de treball, les millores i el reciclatge són també uns valors de l'empresa i s'han de considerar com a una inversió". Des de PIMEC Girona, Pere Cornellà ha acompanyat la reflexió de Ros proposant que els empresaris han de proporcionar al treballador:
- Formació
- Productivitat
- Millors condicions de treball
El 2n TTM es pot recuperar de manera íntegra al canal de Youtube de l'Agència EFE.
La cloenda de l'acte ha servit per recordar que la 3a edició se celebrarà l'any 2024 sent amfitriona la Fundació Jordi Comas Matamala.