L''smart tourism', la gestió intel·ligent i la digitalització, factors clau per assolir un turisme sostenible i responsable
La digitalització de les empreses i les destinacions turístiques i una gestió basada en la tecnologia, la innovació i el coneixement són elements indispensables per aconseguir un turisme sostenible, responsable i de qualitat. Aquesta és una de les principals conclusions a les quals s’ha arribat al CETT Smart Tourism Congress Barcelona, en el qual especialistes d’arreu del món han analitzat l'smart tourism (turisme intel·ligent) i les seves perspectives de futur aquest dimecres i dijous a l’Hotel Alimara BCN.
'Smart tourism', metavers i mobilitat intel·ligent
Durant dues jornades, el congrés ha aprofundit en els reptes del sector després de la pandèmia a partir de fórmules innovadores. Els experts han coincidit que la gestió intel·ligent del turisme i la digitalització de les empreses i destins s'erigeixen com a palanca de canvi del sector, amb exemples com la mobilitat intel·ligent aplicada al turisme, l’auge del metavers o l'arribada i consolidació del 5G en la societat.
En aquest sentit, els participants han subratllat que el desenvolupament de l’smart tourism pot ser el vehicle per millorar el model de turisme planetari. L'smart tourism ha de ser el mecanisme que ajudi a promoure un sector de futur basat en la promoció del desenvolupament sostenible, l’eficiència i la competitivitat de les destinacions i dels actors que coexisteixen en aquests territoris.
Entre els ponents que han analitzat aquestes qüestions, hi ha hagut Carolin Engel (responsable de karlsruhe.digital i cap adjunta del Departament de Ciència de Karlsruhe), Ignacio de las Cuevas Rojo (cap d’Associacions Globals del Departament de Consultoria Tecnològica i gerent del Centre d’Excel·lència en Innovació Turística d’Eurecat), Jelka Tepsic (tinent d’alcalde de Dubrovnik), Lídia Montero (Doctora en Informàtica de la UPC), Helena Guardans (presidenta a Webhelp Spain), Cristina Moyano de Navascués (corporate strategy - investment manager a Amadeus Ventures), Pablo Soto (Innovation Manager a Vodafone Business) i Marianna Sigala (Universitat del Pireu).
En la inauguració del congrés, la presidenta del CETT, la Dra. Maria Abellanet i Meya, ha assegurat: “El turisme ha de desenvolupar-se en un context econòmic diversificat i des d’una perspectiva ètica, de sostenibilitat i de cohesió social. Per fer front a aquests reptes i generar canvis positius, el turisme s’ha de repensar i transformar, establint amb prudència nous criteris i límits, noves maneres de fer”. Segons Abellanet, “el futur, del qual tots nosaltres hem de ser part activa i responsable, passa per implantar una nova perspectiva del turisme, més regeneratiu, inclusiu, sostenible i digital; respectuós amb els altres i amb la natura. El coneixement i la recerca aplicada són els fonaments d’aquesta transformació”.
Entrega dels Premis Emprenedors
Durant el congrés, s'han entregat els reconeixements a Beder, Noah i Ikurius, projectes empresarials guanyadors de la XVIII edició dels Premis CETT Emprenedors de la CETT Fundació. Els guardons reconeixen els vencedors amb un període d'assessorament de 6 mesos amb membres de l'equip de mentoring CETT i una dotació econòmica.
Congrés sobre 'smart tourism'
El CETT Smart Tourism Congress Barcelona va ser dels primers congressos a escala internacional que va tractar el turisme intel·ligent des del punt de vista acadèmic amb contribucions científiques de nivell des del primer moment. El congrés està organitzat per la Càtedra UB de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT amb la coorganització de l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona i amb el suport de l’Organització Mundial de Turisme (OMT).