La formació digital, imprescindible per a la transformació tecnològica del turisme
La reducció de la bretxa digital i el canvi de mentalitat, reptes del sector per a la transformació digital
El CETT-UB, centre universitari de turisme, hoteleria i gastronomia adscrit a la Universitat de Barcelona, ha celebrat l'Observatori CETT “Transformació tecnològica i talent digital en turisme”, que ha reunit experts en innovació i formació en turisme per posar en comú visions sobre els reptes i oportunitats de la digitalització per al sector.
La transformació digital era ja una assignatura pendent del sector abans de l’arribada de la pandèmia i la COVID-19 ha accelerat aquest procés. Així ho ha afirmat la Dra. Maria Abellanet i Meya, CEO del CETT, que ha assegurat que “el sector turístic ha experimentat una creixent digitalització dels serveis i ha d’apostar per una agenda digital que permeti a les empreses aconseguir i mantenir avantatges competitius sostenibles en el temps”. Abellanet ha afegit que “la formació superior, la formació continua i la investigació aplicada al turisme són claus per impulsar el talent digital en benefici d'un turisme més competitiu, sostenible i responsable”.
Amb motiu de la trobada, el CETT ha presentat, de la mà de Joan Ramón Blaya, director dels programes de digitalització i Innovació del CETT, les noves formacions en l’àmbit de la innovació i la transformació digital que impartirà el centre a partir del curs vinent. Es tracta del Máster Oficial en Desenvolupament i Llançament de Projectes Turístics i del Grau de Negoci Digital i Innovació en Turisme, programes pioners en aquest àmbit. Blaya ha destacat que “la transformació digital no serà possible sense professionals preparats. Els centres formatius han de capacitar els professionals per liderar aquesta transformació i cal la implicació d’empreses, administracions i altres agents en aquest procés”.
Per la seva banda, Anna Monjo, gestora de Projectes de Dinamització de Clústers a ACCIÓ, ha presentat l’estudi “Talent i turisme. El talent digital en el sector Travel Tech”, que a partir de la recerca aporta dades sobre la situació del talent d’aquest sector a Catalunya. Durant la seva intervenció, Monjo ha fet referència als principals reptes del sector i ha apuntat que és necessari impulsar el desenvolupament de perfils professionals TIC enfocats al turisme per tal de comptar amb talent especialitzat. “Cal fomentar les vocacions tecnològiques entre els professionals turístics, un perfil híbrid que conegui les tecnologies i el sector. Això està alineat amb les formacions que el CETT presenta avui”, ha afirmat.
La formació, clau per al procés de transformació digital
El debat, moderat pel periodista Josep Puigbó, ha comptat amb la participació tant de Joan Ramón Blaya com d’Anna Monjo, a més de Joan Borràs, gestor de Projectes TIC i Turisme del Departament d'Innovació Turística d'Eurecat, i Carlos Romero, director d'Investigació, Desenvolupament i Innovació a Segittur. Tots ells han posat en comú, des de la seva pròpia experiència, els principals reptes del sector per fer front a aquesta transformació i quin paper hi té la formació.
Els experts han coincidit, durant l’Observatori, en el fet que la formació digital dels professionals del sector és imprescindible per abordar de manera decidida la transformació digital. Així, Joan Borràs ha afirmat que “calen perfils híbrids, personal de turisme que s’adapti a la tecnologia. Una persona de l’àmbit tecnològic té molts coneixements en aquest camp, però no de l’estratègia de negoci”.
En aquest sentit, Anna Monjo, des d’ACCIÓ, ha assenyalat com a grans reptes la sostenibilitat i la digitalització i ha apuntat que la tecnologia n’és un facilitador. “El turisme ha d’anar més enllà i introduir la sostenibilitat econòmica, mediambiental y social. Quan torni el turisme la societat ho ha de veure com un element positiu i un bé per a tothom”. Ha afirmat que “hem de veure com la tecnologia avança i com la podem anar introduint, tenint la visió clara de turisme sostenible i digital”. Carlos Romero ha apuntat, a més, que “el turisme té la capacitat d’adaptar-se ràpidament a qualsevol tecnologia, i això és un gran avantatge”.
En ser preguntat pel públic sobre l’aplicació de la tecnologia en la millora dels processos de gestió en les empreses turístiques per ser més eficients, Carlos Romero ha explicat la digitalització a partir de cinc elements d’una empresa turística. Ha apuntat que “quan parlem de digitalització d’empreses turístiques la dividim en cinc aspectes: la digitalització que té a veure amb el model de negoci i l’empresa, aquella aplicada a processos per ser més eficients, l’aplicada a la pròpia organització i a les persones, tot allò relacionat amb la pròpia infraestructura tecnològica que cal tenir i, per últim, el bloc de producte i servei per fer l’experiència del client més rellevant gràcies a la tecnologia”.
La reducció de la bretxa digital i la necessitat de fer un canvi de mentalitat han sorgit també com a reptes a tenir en compte. Blaya ha explicat que cal centrar-se en abordar la sincronització entre el creixement de les noves tecnologies i el creixement més logarítmic de les empreses. “El repte està en reduir aquesta bretxa entre la tecnologia i la capacitat de les empreses d’incorporar-la”, ha afirmat. Per la seva banda, Borràs ha destacat que “hi ha perfils poc digitals que hauran d’acabar utilitzant la tecnologia, però els costa adoptar la forma de treballar que s’està imposant. Innovar també vol dir adaptar-se a la cultura digital”.