Fotografia de: Èxit de la Jornada d'Innovació en Promoció Turística del CETT | CETT
Universitat de Barcelona

Èxit de la Jornada d'Innovació en Promoció Turística del CETT

07.04.2014
 
Èxit de la Jornada d'Innovació en Promoció Turística del CETT

400 EXPERTS I PROFESSIONALS DEL TURISME DEBATEN LA IMPORTÀNCIA DE LA INNOVACIÓ EN LA PROMOCIÓ TURÍSTICA Y DE LES EMOCIONS COM A VINCLE AMB EL TURISTA. S'HA EXPLICAT LA RELLEVÀNCIA DELS VALORS DIFERENCIALS D’UN TERRITORI PER SER UNA DESTINACIÓ TURÍSTICA D’ÈXIT I DE LA NECESSITAT D'APRENDRE EL CONEIXEMENT DELS MERCATS I SEGMENTS EMERGENTS I DE LA PERSONALITZACIÓ DELS SERVEIS I PRODUCTES OFERTATS.

La Jornada d’innovació en promoció turística s’ha celebrat, en el marc del Saló Internacional del Turisme de Catalunya, el divendres dia 4 d’abril de 2014.

Els representants de Catalunya, Euskadi i el Quebec posen de relleu la importància de la diferenciació en l’estratègia promocional en destinacions amb identitat pròpia.

La segona part de la jornada s’ha centrat en els nous mercats emergents concretament de dos països de turisme emissor amb molt potencial de creixement: la Xina i Rússia; a més s’ha parlat, com a cas d’estudi, d’un segment de turisme concret: el LGTB.

El CETT, centre internacional  -adscrit a la Universitat de Barcelona (UB)-, ha reunit a més de 400 experts i professionals de l’àmbit turístic en la primera jornada sobre innovació en promoció turística. La trobada s’ha organitzat de forma extraordinària per celebrar els 30 anys dels Premis Alimara, dins les activitats del Saló Internacional del Turisme de Catalunya (SITC) i ha comptat amb el suport de Comunicatur, com a media partner i de l’Agència Catalana de Turisme, del SITC i de la UOC com a entitats col·laboradores.

Xavier Espasa, director de l'Agència Catalana de Turisme, i Maria Abellanet, consellera delegada del Grup CETT, han obert la jornada assenyalant la necessitat d’innovar per ser més competitius en l’actual context turístic. La jornada ha comptat, en la seva primera part, amb la participació de diversos experts que han abordat, des de diferents perspectives, la importància dels valors diferencials d’un territori en l’estratègia de promoció turística.

Jordi Blanch, director del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, ha pronunciat la conferència inaugural en la qual ha assenyalat quines són les principals tendències en innovació de la promoció turística, destacant el paper de les emocions del turista com a protagonista. "Convertim els usuaris en protagonistes de les nostres accions: vinculem la seva emoció al territori” ha apuntat Jordi Blanch, deixant en segon terme la innovació tecnològica per centrar-se en la innovació de les emocions amb el terme destiemociones. Un exemple d’aquesta nova visió del turisme és el nou projecte d’Ara Lleida que vincula el territori i amb l’experiència musical i emocional que pot tenir el visitant i que l’actual Director del Patronat de Turisme de Lleida ha presentat amb en Pep Palau i el crític musical Albert Puig.

Enric López, director del Màster Oficial en Direcció d'Empreses Turístiquese-Tourism: Estratègies de màrqueting i comercialització on line del CETT-UB, ha reflexionat sobre la importància de la diferenciació en les destinacions amb identitat pròpia i ha donat pas a les tres destinacions que han exposat els seus casos: Catalunya, Euskadi i el Quebec. 

Patrick Torrent, de l’Agència Catalana de Turisme, ha manifestat que dins el pla de màrqueting de Catalunya hi ha la voluntat de no incrementar el nombre de turistes sinó de millorar-ne la qualitat i la seva experiència en el territori. Torrent ha afirmat que "hem de fer forta la marca Catalunya al món: fer-la més rellevant i identificable amb elements propis com ho són l’avantguarda i la identitat com a poble”.

Seguint la mateixa línia, Arantza Madariaga, directora general de l’Agència Basca de Turisme Basquetour, ha recordat que “no volem un turisme massiu, sinó ser una destinació de qualitat de vivències úniques”, acceptant que un dels elements diferenciadors d’Euskadi és la gastronomia i el que molts visitants anomenen el basque style. Per la seva part, Alfons Calderón, de l’Oficina del Quebec a Barcelona, ha posat de manifest que la manera de contribuir al desenvolupament turístic de la destinació Quebec, ha estat la de crear un vol directe amb els països que es volia captar com a turistes, incrementant així el flux de visitants i el coneixement del territori. També ha destacat que dos trets pels quals Quebec es diferencia són per ésser una potència medio-ambiental i ésser culturalment inclusiva. 

En els tres casos exposats s’ha emfatitzat la idea que la bona promoció d’un territori passa per tenir clara l’estratègia de màrqueting que es vol seguir: pensar abans d’actuar.

La segona part de la Jornada s’ha dedicat als mercats emergents i segments específics. El Dr. Joan Miquel Gomis, director del programa de Turisme al Departament d’Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya ha abordat les noves oportunitats i els reptes que plantegen aquests mercats a nivell turístic. En particular, s’han plantejat dos nous mercats emissors molt potents: Xina i Rússia.

En la Jornada s’han presentat tres visions sobre les tendències de Xina. El Sr. Manu Sánchez Monasterio, president del “China Marketing Center” del Club de Marketing de Barcelona ha emprat el concepte axinar per remarcar que la manera d’arribar al turista xinès és entendre’l, conèixer la seva cultura per saber què vol trobar en el lloc de destinació. Ha defensat que per promocionar-se en aquest mercat i captar-lo cal ser present a les xarxes socials que usen i fer-ho en el seu idioma: “a la Xina hi ha més de 817 milions d’usuaris que fan servir les xarxes socials”.

Per altra banda, Rafael González, soci i director de Vivential Value, ha presentat el resultat del monitor de mercats online de la Xina al 2013, estudi realitzat conjuntament amb Enric López de CETT-UB. Rafael González ha valoritzat el paper de la Universitat per realitzar estudis fidedignes i transmetre coneixement. Segons l’estudi presentat, l’índex de reputació online dels hotels segons els turistes xinesos puntua amb un 7.97/10 els establiments del país, fet que evidencia que el turista xinès és més exigent que la mitjana. González, defensa la cultura del detall abans que la tematització dels establiments. 

Dins d’aquest bloc dedicat a Xina, el Sr. Josep Maria Torrelles, marketing & sales manager, ha exposat la manera d’introduir-se en el mercat xinès a partir del cas empresarial de l’empresa Nextel.Travel.

En l’espai dedicat a Rússia, s’ha parlat dels hàbits i percepcions del turista rus a Catalunya, mitjançant un estudi de mercat presentat per Damià Serrano, responsable del Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona i professor titular del CETT-UB. La tendència mostra que l’ajust pressupostari, les platges i la sensació de seguretat són els tres elements més importants per al turista rus a l’hora d’escollir repetir la seva estància a Catalunya. 

El cas empresarial d’aquest bloc s’ha presentat de la mà de l’experiència en el mercat rus de l’empresa Serhs Tourism i de Delfí Torns, el seu director general.

La Jornada d’Innovació en Promoció Turística ha finalitzat amb la ponència dedicada al turisme LGTB i el cas d’estudi presentat per Juan Julià, fundador i propietari d’Axel Hotels, que ha explicat el concepte dels seus hotels i la manera com han entrat amb força en el turisme especialitzat dins el col·lectiu LGTB per arribar a convertir-se en un referent a través de les sensacions i experiències.

Fotografia de: Èxit de la Jornada d'Innovació en Promoció Turística del CETT | CETT
Galeria fotogràfica Jornada d'Innovació en Promoció Turística

Redifusió de tota la Jornada d'Innovació en Promoció Turística:

Vídeos per blocs temàtics:

1- Inauguració institucional

2- Ponèncial principal de Jordi Blanch

3- Destinacions amb identitat pròpia -Catalunya, Euskadi, Quebec-

4- Mercats emergents Xina

5- Mercats emergents Rússia

6- Cas d'estudi LGTB

7- Cloenda