Fotografia de: "Des de TribeForge defensem que la nostra única eina és el coneixement" | CETT
Universitat de Barcelona

"Des de TribeForge defensem que la nostra única eina és el coneixement"

24.05.2024
 
"Des de TribeForge defensem que la nostra única eina és el coneixement"

Marina Gil i Helena Pérez són estudiants, respectivament, de segon i quart del Bachelors Degree in Tourism, ambdues en la menció de Hospitality Management. Les dues són finalistes dels Young Talent Awards, amb una aplicació que assegura una cultura d'aprenentatge sostenible en el temps per a empreses del sector. Representaran el CETT a París el proper 29 de maig.


Els Young Talent Awards estan organitzats per Hospitality ON i són una competència de caràcter internacional per a joves que premia les millors iniciatives en el sector de l'hostaleria. La proposta de Marina Gil i Helena Pérez és TribeForge, "una aplicació revolucionària per fomentar l'aprenentatge dinàmic, la construcció d'equips i el compromís a curt i llarg termini", però, en què consisteix i com han arribat a ella?

Com va sorgir la idea de TribeForge i què us va inspirar a desenvolupar aquesta aplicació?

Helena: La idea va sorgir perquè IHG Hotels & Resorts ens va llançar el repte sobre com podien crear una cultura d'aprenentatge que fos sostenible en el temps. Ens vam reunir en una cafeteria i ens vam adonar que l'única manera de generar un bon engagement entre les persones és jugant, per això la nostra solució havia de ser un joc. També havia de ser alguna cosa fàcil, que a la gent no li costés manejar, així que una app amb una interfície senzilla era perfecta. Ens vam adonar que era una cosa disruptiva, ja que ambdues hem estat presents en la típica situació en què arriba un correu de l'hotel on treballes, dient-te que tens 2 cursos de prevenció de riscos pendents que duren dues hores. En arribar a la feina, ningú no ho ha fet, i els que ho han fet es queixen pel grup de com d'avorrit i llarg que és. Al final de la setmana, la direcció acaba passant llista públicament i posant una data límit per pressionar i que tothom, simplement, "s'ho tregui de sobre" com més aviat millor. És això aprendre i entendre la importància d'això? Almenys aquesta és la cultura d'aprenentatge que regna en el sector i nosaltres no veiem per què hauria de seguir sent així.

Com li explicaríeu a algú amb poc coneixement d'aquest tema, com funciona i per què és una eina útil?

Marina: La majoria de les companyies hoteleres ja tenen una aplicació que gestiona vacances, o formacions obligatòries. Així que l'aplicació és senzilla, el públic (els hotels) ja està educat. En aquesta aplicació pots trobar les formacions obligatòries i algunes altres "learning pills", però el divertit és que és com un joc. En aquest joc guanyes punts i incentius per l'aprenentatge, però també recull el teu rendiment pel que fa als objectius (individuals i grupals) als quals es refereix. Tot està tematitzat per fer-ho més atractiu. Formes part d'una tribu (per fomentar la competitivitat sana) que és el teu hotel, i dins d'aquesta també d'un clan (el teu departament). És molt útil perquè, a part de resoldre el gran problema de les formacions avorrides del sector i dotar-te de coneixement, ajuda a detectar deficiències més ràpidament, augmenta la productivitat i la satisfacció (d'empleats i hostes) generant més benefici per a l'empresa i el personal. A més, les mentoríes són part del joc (inclusió multigeneracional), així com el cross-training, disminuint la fuga de talent fora de l'empresa i concentrant esforços en l'avanç professional dels empleats i les seves carreres.

Quins van ser els principals reptes als quals us vau enfrontar durant el procés de desenvolupament de l'aplicació i com els vau superar?

Helena: Sobretot va ser pensar en totes les pedres que TribeForge es podria trobar pel camí i donar resposta a elles de forma intel·ligent i anticipada. Al final, havíem de presentar la idea als mateixos responsables de l'aprenentatge i de recursos humans de la central d'IHG i, lògicament, ells tenen molta més informació de l'estat i les necessitats de la seva empresa en tots els sentits. Aquests ens havien de fer 15 minuts de preguntes (que van acabar sent gairebé 25) que nosaltres havíem de ser capaces de respondre sense dubtar ni un segon. Segures del producte com estem. Perquè us feu una idea, ens van preguntar fins i tot com gestionarem l'aplicació i la dinàmica amb gent que no té un smartphone, com gestionarem que la feina de recursos humans no sigui dramàticament substituïda o augmentada pel fet d'haver d'implementar tot això des de zero, què passa si un hotel de la cadena no ho vol aplicar, com fer que l'aprenentatge no es tradueixi en hores extres, o fins i tot com fer-ho amb aquells empleats de la cadena que no saben llegir, com és la realitat en alguns països.

Marina: Al final, vam donar resposta a tot amb criteri després d'una llarga preparació i crítica del nostre propi producte, parlant també amb el nostre coach Álvaro Arrieta, un gran professional amb molta visió de negoci, que sempre veu la realitat de la indústria i pensa en les preguntes més boges que et podrien sorgir de l'aplicació o, com ell diu, "l'aterratge" de les nostres idees. També ens vam basar molt en les nostres pròpies experiències, ambdues hem viatjat i treballat en el propi sector, així que era fàcil imaginar-se TribeForge en un escenari real des de diversos angles. Al final, això sempre va de ser el major hater de la teva pròpia idea fins a polir-la i després explicar-ho als altres per veure el que tu no veus.

Com creieu que pot (l'app) contribuir a abordar els desafiaments actuals, com el canvi climàtic i les noves regulacions?

Helena: Precisament, l'app sorgeix com a eina per donar resposta a un gran repte de la indústria. Aquest repte és que tot canvia i que l'hoteleria és vulnerable a un milió de coses (pandèmies, inestabilitat política, reputació, modes, avenços tecnològics...). Davant de tot això, des de TribeForge defensem que la nostra única arma/eina en contra d'això és el coneixement. El coneixement ens brinda informació per poder prendre millors i més ràpides decisions en aquest entorn VUCA que ens envolta, a més de crear un valor afegit compartit i, a més d'un avantatge competitiu, un benefici per a tot l'ecosistema dins i fora de l'empresa. Així doncs, la millor resposta als desafiaments actuals és l'educació i l'apoderament cap a decisions i pensament lateral que l'app ofereix als empleats.

Com us sentiu representant el CETT als Young Talent Awards a París? Quines expectatives teniu?

Marina: El primer de tot és l'honor de representar el CETT, que és qui ens ha donat l'oportunitat de poder enriquir-nos d'aquestes experiències i, sobretot, per intentar ser un exemple a seguir per altres estudiants a no conformar-se i seguir buscant reptes dins de la seva rutina acadèmica. Després, bé, la veritat és que es tracta d'un gran escenari. No només per ser els YTA, ni per anar fins a París on mai hem estat, sinó també perquè aquest any és el primer en què la cerimònia formarà part del Hospitality Operator Forum. Això vol dir que tots els professionals del sector que assisteixin a aquesta conferència tindran la nostra entrega de premis al programa de l'esdeveniment, podran veure'ns i escoltar-nos. Poder portar la nostra idea a un gran think tank del sector és emocionant i molt motivador. També podrem fer molt networking i aprendre de tots els workshops i conferències. A més, després de guanyar la Emcup al febrer i veure com posicionen aquests èxits tant al CETT com a nosaltres, tenim moltes ganes d'aquest tipus d'experiències. De moment, no sabem si estem terceres, segones o primeres... però a París només conviden al podi!