Focalitzar les polítiques en la sostenibilitat i el benestar, clau pel futur del turisme de muntanya
La sostenibilitat, el turisme premium, el desenvolupament de productes i la formació han estat els eixos principals de la segona jornada de la dotzena edició del Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar, celebrat en els darrers dos dies al Centre de Congressos d'Andorra la Vella.
Els experts del sector turístic de muntanya han destacat la importància d'una implicació de tots els actors públics i privats de forma conjunta per consolidar l'oferta turística en una dimensió sostenible.
- Els professionals del sector turístic de muntanya destaquen la necessitat de consolidar l’oferta turística dimensionant-la de manera sostenible.
- L’edició d’enguany és neutre en carboni després d’haver calculat la petjada de carboni del Congrés i compensat les tones CO2 en el Mercat Nacional d’Andorra de Compensació de Gasos d’Efecte Hivernacle.
La primera ponència de la segona jornada del Congrés ha estat a càrrec de Sandra Carvao, directora d'Intel·ligència de Mercats Turístics i Competitivitat d'ONU Turisme, sota el títol Compartir es vivir. Una reflexió interactiva en què s'ha demanat la participació dels assistents al Centre de Congressos i aquells que han seguit la jornada per streaming per conèixer, per exemple, les impressions sobre el turisme de muntanya, quines creuen que són els principals reptes de futur, i quines accions implementen actualment per fer front a cadascun d'aquests desafiaments. El canvi climàtic, la gestió de fluxos i assegurar que els beneficis romanguin a les comunitats van ser alguns dels desafiaments identificats com a reptes claus per al desenvolupament de turisme de muntanya.
Treballar amb passió i oferir un producte de qualitat, essencial per al turisme prèmium
El turisme premium a zones de muntanya i com impulsar el seu creixement tot l'any ha estat el centre de debat de la primera taula rodona, que ha comptat amb la participació d'Hermann Fercher, director general de Lech Zürs Tourism (Àustria), Caroline Couret, CEO de la xarxa de Turisme Creatiu, Daniel Soucaze, director general de Pic de Midi, i Carme Vidales, consultora d'iniciativa, negoci i gastronomia, sota la moderació de Betim Budzaku, CEO d'Andorra Turisme. En les consideracions introductòries, Budzaku ha remarcat que “aquest segment de mercat busca qualitat, seguretat i experiències. En el cas d'Andorra, està en línia creixent i, per mantenir aquesta línia cal, primer, definir el producte, però també disposar d'un pla de comunicació i màrqueting internacional, col·laboradors estratègics com National Geographic o Disney, i oferir un calendari d'esdeveniments únics”, ha explicat.
Abans de la pausa del migdia, ha tingut lloc una taula rodona sobre els productes turístics i emergents per debatre com crear i diversificar l'oferta turística de muntanya. Sota la moderació de Michel Julian, oficial superior de Programa d'ONU Tourism, hi han participat Peter Mall, director i coordinador de la vila austríaca de St. Anton, Domitien Détrie, director general de l'Agence des Pyrénees, i Jordi Serracanta, conseller de Turisme i Esports del Comú d'Ordino.
La sostenibilitat és el camí i s’ha de recórrer de manera conjunta
A la tarda, Mattia Storni, cap de màrqueting i comunicacions de l'Organització de Turisme de Saas-Fee (Suïssa) i poble reconegut Best Tourism Village by UN Tourism, i Sarisher Mann, fundadora de la Sustainable Alpine Tourism Initiative (SATI), han protagonitzat diàleg-conversa moderada per Gottfried Bachler, president de Slow Food Carinita (Àustria), sota el títol 'Inspira't: la sostenibilitat és el camí'. “Slow Food no vol ensenyar res, ni dictar el que cal fer, ni una marca de màrqueting, és un moviment global per assegurar un menjar de qualitat, real, local i transparent sobre l'origen i el procés, que ofereix una oferta amb activitats úniques”, ha explicat Bachler. "La sostenibilitat és el camí, és important cuidar la natura, és el nostre mantra per aconseguir un equilibri entre el medi ambient, el creixement econòmic i la societat", ha remarcat Storni, que ha explicat mesures que estan duent a terme a Saas-Fee , alhora que ha subratllat que "és un camí que hem de compartir totes les destinacions de forma conjunta". Per la seva banda, Mann ha explicat els objectius principals de SATI: "Volem connectar totes les parts interessades de la indústria a l'aire lliure i fer que els processos siguin sostenibles, trobant solucions que serveixen per aprendre entre tots", ha explicat.
L'última taula rodona del Congrés ha estat focalitzada sobre la formació i la capacitació, i com preparar l'equip humà per al canvi que suposarà la tecnologia, on s'ha comptat amb la participació de Franklin Carpenter, director d'Assessoria Turística d'Horwath HTL, la Dra. Maria Abellanet, presidenta del CETT Barcelona, i David Hailstones, vicepresident sènior i director d'operacions de Bella Vista Institute of Higher Education (Suïssa), sota la moderació de Sonia Figueras, directora de programes de la UN Tourism Academy.
Carpenter ha afirmat que “el turisme es troba en una cruïlla: actualment, estem accelerant el canvi climàtic i, justament, el turisme ha de fomentar el canvi positiu”. "La intel·ligència artificial és clau per fomentar el turisme sostenible i fer-ho d'una manera més ràpida", ha afegit, tot animant els assistents a utilitzar-la per tenir unes operacions turístiques més sostenibles i saludables i contribuir a reduir l'impacte mediambiental. "La IA és una oportunitat per al sector i l'hem d'aprofitar", ha conclòs.
Per a Maria Abellanet,** “la formació i el coneixement són una palanca clau per a la sostenibilitat, la innovació i la competitivitat de les empreses i les destinacions per aconseguir un turisme més resilient i amb un impacte positiu per a les persones i el planeta”**. Abellanet està convençuda que “els professionals preparats són la solució dels reptes del turisme”. Finalment, Hailstones ha realitzat una exposició sobre el canvi i la gestió del canvi, des de la perspectiva de la transmissió de coneixement i destacant que “el sector públic i privat ha de treballar de manera més estreta i s'han de compartir les dades”.
Abans de la sessió de cloenda, Javier Corso, explorador de National Geographic, ha presentat el documental 'Andorra al natural, l'entorn on germinen les idees', un projecte dut a terme conjuntament amb Andorra Turisme. Una iniciativa plantejada per millorar l'impacte del turisme sobre el medi ambient i les persones, donant resposta a allò que es pot fer perquè la relació entre l'entorn i els visitants sigui la més fluida i respectuosa per a tothom. L'equip s'ha fixat els objectius del procés d'innovació al voltant de tres vessants: l'esportiu, el de benestar i el de turisme premium, formant sis equips de treball on s'ha buscat la combinació entre el talent local amb l'impuls de creatius i emprenedors internacionals.
Un congrés internacional
L'Hble Sr. Xavier Fernàndez, cònsol menor del Comú d'Encamp, l'Hble. Sra. Maria del Mar Coma, cònsol major del Comú d'Ordino, la Sra. Natalia Bayona, directora executiva d'ONU Turisme, i el M.I. Sr. Jordi Torres, ministre de Turisme i Comerç del Govern d'Andorra, han posat el punt final a la 12a edició del Congrés, que ha comptat amb la participació de més de 300 assistents de 14 nacionalitats de tot el món i que, des dels seus inicis, s'ha constituït com un punt de trobada per al sector i un espai de reflexió i debat al voltant dels reptes i objectius principals a què s'enfronta el turisme i, molt especialment les àrees de muntanya.
Organitzat pel Govern d'Andorra i ONU Turisme, amb la col·laboració del Comú d'Encamp, el Congrés també compta amb el suport dels altres Comuns (ajuntaments) d'Andorra i amb dos patrocinadors principals: Andorra Telecom com a patrocinador tecnològic i Creand Crèdit Andorrà, com a patrocinador de plata.