“Imagino i espero un turisme més segur, inclusiu i respectuós amb el medi ambient”
Judith Rivas va néixer a Barcelona, però es considera sitgetana de naixement. Va estudiar el Cicle Superior d’Allotjaments Turístic. Després va fer el Grau en Turisme amb menció en direcció hotelera i, finalment, el Màster en Desenvolupament i Llançament de Projectes Turístics. Les seves aficions són el pàdel, llegir i Netflix + manta.
Estudiar Turisme a Barcelona
Per què vas voler treballar en el sector del Turisme?
Principalment, perquè és un sector molt polivalent. Primer, els estudiants de Turisme tenim una visió general del sector que et dona l’oportunitat d'aprendre de tot: economia, geografia, art, història, màrqueting, idiomes, entre d’altres. Un cop acabes els estudis, hi ha milions de sortides. La gent pensa que només pots treballar a la recepció d'un hotel, que, per cert, és un treball dur però molt satisfactori i interessant. Però la recepció no és l’única sortida. Quan miro LinkedIn i veig què estan fent els meus antics companys de la carrera, és impressionant els camins que han pogut emprendre. Tinc companys dirigint departaments d'housekeeping d’hotels de cinc estrelles a Barcelona i consultors financers per a empreses de softwares hotelers. Altres treballen en museus, en hotels als Estats Units, dirigint restaurants... Després n’hi ha que han agafat camins diferents del turisme o l’hoteleria, però gràcies, com he dit abans, a la polivalència del turisme pots acabar en molts altres sectors. Tinc companys a la banca, a màrqueting a empreses cosmètiques o a Real State...
Quins reptes creus que té davant el turisme i com creus que se’ls pot afrontar?
Actualment, és molt més fàcil que abans tirar endavant una idea i emprendre. No dic que no sigui difícil perquè és temps, esforç i diners que sovint no es tenen. Aquest fet, junt amb els avanços tecnològics, fa que les empreses tradicionals s’hagin d’adaptar molt de pressa. Tan ràpid, que a vegades ni ho aconsegueixen. Després hi ha les empreses que no es volen adaptar, ja que adaptar-se no vol dir deixar valors o un bon servei, és canviar la visió. Un exemple seria ser respectuós amb el medi ambient. Una empresa turística que no intenta cuidar el planeta i adaptar-se a la situació actual té el futur sentenciat. S’ha de saber apreciar el que és una moda passatgera i el que és necessari per al futur no només del sector, sinó de la societat. Resumint, crec que el repte més gran del sector és saber adaptar-se als constants canvis.
Ha canviat la teva perspectiva sobre el turisme d’ençà que vas començar a estudiar en la teva època universitària?
Sí, bastant. Quan vaig començar Turisme, estava segura que el meu futur era dirigir un hotel, però després de diverses experiències professionals he canviat la meva idea. Ara veig el meu futur dirigit un equip de gestió de comptes o projectes. Es necessita aprendre, ser oberta de ment i tenir constància i esforç per trobar el teu lloc al món del turisme.
Com t’imagines el turisme d’aquí a 10 anys?
M’imagino i espero un turisme més segur, inclusiu i respectuós amb el medi ambient.
Estudiar màster Turisme a Barcelona
Per què vas estudiar Màster Oficial de Desenvolupament i Llançament de Projectes Turístics?
Com he comentat anteriorment, jo em veia treballant en hotels fins que vaig veure que volia canviar el meu camí. Per canviar-lo, necessitava especialitzar-me. El turisme necessita canvis i persones que sàpiguen dirigir projectes per incentivar el desenvolupament i l’actualització del sector. Aquest màster aporta el necessari per formar part o dirigir un equip de projectes.
Quins coneixements t’ha aportat el màster?
Aquest màster m’ha aportat coneixements molt polivalents per poder conèixer i saber tots els passos necessaris en el desenvolupament i llançaments de projectes. Així mateix, gràcies als professors i visites que hem tingut durant el curs, hem pogut conèixer com es treballa en diferents empreses i sectors, i com la gestió de projectes ja no és un departament extra, sinó un departament necessari per progressar.
Per quina de les tres especialitzacions del màster t’has decantat i per què?
Vaig elegir l’especialitat de Transformació Digital d’Empreses i Experiències Turístiques. És necessària la transformació digital en el turisme: el sector ha de saber adaptar-se a les noves tecnologies i ser un atraient per a les noves generacions. Les experiències sense tecnologia ja no són experiències, sinó moments buits que no perduren a la ment de la gent.
Què li diries a algú que està pensant a estudiar el Grau de Turisme o un màster en aquesta matèria, però que encara no s’hagi decidit?
Que tingui la ment oberta, les idees i opinions canvien a mesura que vas aprenent i saben més del sector. Li diria també que és especialment important estar actualitzat, llegir novetats del sector i escoltar a totes les persones que han treballat en el sector. Estudiar Turisme té moltíssimes sortides i possibilitats. Et dona l’oportunitat de viatjar, treballar on vulguis del món i conèixer gent. És molt importat fer totes les experiències professionals possibles, perquè és la manera de descobrir el teu camí. Sobretot no cal frustrar-se si no es troba la sortida professional que t’apassioni: jo vaig trigar sis anys i moltes experiències professionals per descobrir-lo.