Candidatures finalistes

Ens complau presentar els projectes finalistes d'aquesta edició, on es reconeix la creativitat, innovació i excel·lència al sector del turisme, la gastronomia i l'hoteleria.

Els Premis CETT Alimara són un referent per als professionals i els estudiants que contribueixen al desenvolupament de noves idees i tendències en aquestes àrees.

A continuació, podreu descobrir els projectes més destacats que han arribat a la final d'aquesta prestigiosa convocatòria.

Et convidem a explorar, inspirar-te i celebrar el talent que marca el futur del turisme!


EL PROCÉS PER ARRIBAR FINS AQUÍ

Valoració acadèmica
Publicació de finalistes
Valoració del jurat
Proclamació de premiats

Quatre grups de docents-investigadors del CETT-UB es reuneixen en comitès per cada categoria a concurs. Revisen les candidatures presentades. En base a una rúbrica escullen les candidatures finalistes.

S'informa a tots els participants sobre la valoració del jurat intern. En cas que haguin estat finalistes passen a la següent etapa. Es publiquen públicament les candidatures finalistes al web.

Professionals del sector es reuniexen en 4 comitès, un per categoria, per deliberar i arribar a un verdedicte. Dels finalistes només dos projectes seran premiats per categoria.

A la Nit dels Alimara els projectes premiats seran proclamats davant de tots els professionals del sector en una gala festiva i plena d'oportunitats de networking.

Valoració acadèmica

Quatre grups de docents-investigadors del CETT-UB es reuneixen en comitès per cada categoria a concurs. Revisen les candidatures presentades. En base a una rúbrica escullen les candidatures finalistes.

Publicació de finalistes

S'informa a tots els participants sobre la valoració del jurat intern. En cas que haguin estat finalistes passen a la següent etapa. Es publiquen públicament les candidatures finalistes al web.

Valoració del jurat

Professionals del sector es reuniexen en 4 comitès, un per categoria, per deliberar i arribar a un verdedicte. Dels finalistes només dos projectes seran premiats per categoria.

Proclamació de premiats

A la Nit dels Alimara els projectes premiats seran proclamats davant de tots els professionals del sector en una gala festiva i plena d'oportunitats de networking.


LES CANDIDATURES FINALISTES | 40a edició dels Premis CETT Alimara

Through Experiences
Orient Express Legacy Revival

Presentat per: ACCOR Global Reservation Centre

GRC Barcelona ha estat escollit com a centre per a l'experiència dels convidats. Som el primer punt de contacte per als hostes que vulguin viatjar en un actiu Orient Express. Tenim un equip de 10 consultors apassionats que s'ocupen de consultes generals i vendes mitjançant trucades i correu electrònic les 24 hores del dia.

Espai Moja

Presentat per: Agència Catalana del Patrimoni Cultural

Patrimoni viu és un nou espai expositiu, situat a la planta baixa del Palau Moja, creat per apropar la diversitat i la riquesa del patrimoni cultural del nostre país a tota la ciutadania. L’Espai Moja es presenta com un viatge en el temps que permet als visitants descobrir, de forma gratuïta, el patrimoni de Catalunya des de diverses perspectives i emocions. La visita es transforma en una experiència que explica el passat i fa que el visitant s’hi senti protagonista. Aquest nou espai ofereix una immersió al patrimoni cultural català incorporant tecnologies digitals i nous recursos museogràfics. Grans espais audiovisuals, realitat virtual, hologrames i interactius configuren una experiència on la tecnologia facilita la comprensió i el gaudi de la cultura catalana.

Experiència Espai Xocolata Simón Coll

Presentat per: CHOCOLATES SIMÓN COLL

És el centre de visites de Xocolates Simón Coll. Empresa elaboradora de xocolata des de la fava fins a la rajola de xocolata “from bean to bar” des de 1840. L'any 2012 es va inaugurar l'Espai Xocolata Simón Coll, el centre de visites de la fàbrica de xocolates Simón Coll, ubicat a Sant Sadurní d'Anoia, a 40 min. de Barcelona. Aquest neix amb l'objectiu de donar a conèixer els orígens, la història i la cultura de la xocolata mitjançant una visita guiada i immersiva de 50 minuts, on amb els 5 sentits, es pot descobrir l'apassionant món de la xocolata i la història de sis generacions.L'Espai Xocolata és l'altaveu de les dues marques i acull anualment més de 45.000 visitants de tot el món que quan passen pel centre de visites acaben convertint-se en fans.

Som Molt de Lloret

Presentat per: Lloret Turisme

Lloret Turisme va llançar el setembre passat la nova campanya publicitària "Diguin el que diguin, som molt de Lloret”, una acció que posa l’accent en el sentiment de pertinença de la nostra gent tot mostrant el caràcter pioner i obert que el turisme ha aportat a la població. Aquesta campanya té com a protagonistes principals lloretencs i lloretenques d’orígens diferents ii posa en valor la bellesa del paisatge de la localitat, el seu tarannà obert i pioner com a primera destinació en turisme LGTBI o la visita a Lloret de diferents personalitats de renom com Maradona o Julio Iglesias.

Birding Ebre Pirineus

Presentat per: Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona - Terres de l'Ebre

Birding Ebre Pirineus és un projecte col·laboratiu promogut pels Patronats de Turisme de la Diputació de Lleida i de la Diputació de Tarragona - Terres de l’Ebre, per tal de posar en valor el territori mitjançant el foment del turisme ornitològic. Sota el lema “una de les destinacions d’Europa on es pot observar més diversitat d’ocells amb menys distància”, es promou un eix ornitològic que abarca des del Delta de l’Ebre al Pirineu, passant pels secans de Lleida. Una riquesa paisatgística que es tradueix en una gran diversitat d’hàbitats per als ocells.

Queer Destinations

Presentat per: Queer destinations

QD son un estàndard de seguretat i excel·lència. Ens consideren un motor del canvi, dinamitzadors de la transformació i abanderats de milions de veus que busquen convertir aquest món en un espai més divers, més obert i més compromès. Son el pont que uneix empreses, marques, destinacions i institucions amb el segment LGTBQ+. Treballen cada dia per facilitar aquest apropament a través dels seus programes pioners de sensibilització i formació, creant així espais segurs i inclusius amb la comunitat.

El Earth Lab en Six Senses Ibiza

Presentat per: Six Senses Ibiza

L'Earth Lab és una iniciativa de Six Senses que es troba a cadascuna de les seves propietats, dedicada a promoure la sostenibilitat i l'educació ambiental. En aquests espais, els hostes poden conèixer i participar en els esforços del resort per reduir el consum, produir localment i donar suport a les comunitats i ecosistemes locals.

Through Sustainability
Eines per realitzar esdeveniments sostenibles

Presentat per: Catalunya Convention Bureau

El Catalunya Convention Bureau (CCB) compta actualment amb la col·laboració de més de 250 empreses referents i entitats especialitzades en l'organització de congressos, convencions, reunions i viatges d'incentius a Catalunya. L'any 2021, algunes de les nostres empreses membres, ens van fer arribar la seva inquietud per la realització d'esdeveniments més sostenibles, i que no sabíem com realitzar-los. A partir d'aquest moment, conjuntament amb diferents consultories i amb l'ajuda d'altres departaments de la Generalitat (Oficina de Canvi climàtic de Catalunya i el Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural) encara realitzen una sèrie d'eines, de caràcter gratuït i en 3 idiomes per poder ajudar a realitzar esdeveniments més sostenibles. El nostre objectiu també era mesurar la petjada de carboni de l'esdeveniment per poder reduir-la o com i on compensar-la.

San Andrés de Teixido

Presentat per: Eu Fun de Vivo

El projecte neix el novembre del 2019 a través de les xarxes socials per posar en valor la tradició d'anar en vida a Sant André de Teixit. En un primer moment es van utilitzar les etiquetes #eufundevivo i #eufundeviva per promoure la iniciativa, al·ludint a aquelles persones que ja havien visitat el lloc en vida i incitant a aquelles que encara no ho havien fet. Després de la bona acollida i la participació de la gent compartint fotografies i testimonis, aquest projecte va prendre la forma d'una investigació acadèmica per crear un producte turístic. Aquest treball es va materialitzar en una marca nacional registrada “eufundevivo”, imatge corporativa actual del projecte, així com en una anàlisi en profunditat de l'entorn, de les empreses i de la realitat turística de la destinació. Des d'aquest primer moment van sorgir col·laboracions amb mitjans de comunicació i empreses locals per crear sinèrgies que connectessin el territori i s'enfoquessin en el foment d'un turisme responsable. A més, es va fer la primera edició d'un certamen de relats curts dedicat als camins de pelegrinatge, amb la intenció de posar en valor i arreplegar la memòria autèntica de la gent.

Guiatges de Muntanya Inclusius

Presentat per: Guies d'Arrel

Guies d'Arrel ofereix rutes i activitats inclusives, on cada persona, sense importar-ne les capacitats, pugui gaudir plenament de la riquesa natural, cultural i històrica del Pirineu Català. Creiem que el turisme ha de ser una experiència per a tothom, sense excepcions. Un turisme inclusiu i accessible per a tothom amb rutes accessibles adaptades a persones amb diversitat funcional (física, sensorial o cognitiva), material de suport i guies formats per garantir la seguretat, la comoditat i el gaudi de totes les persones. Treballen per trencar barreres, creant activitats que fomentin la igualtat i permetin que cada participant senti que forma part de l'experiència.

Umániko

Presentat per: Ilunion Hotels

Umániko (humà i únic) és una línia de restauració present en 13 centres on s'hi aplica un model únic de gestió unint accessibilitat, inclusió i productes de proximitat. L'equip humà està format per més de 181 persones, el 70% de les quals presenten alguna discapacitat; i l'oferta gastronòmica té en compte la diversitat cultural amb picades d'ullet a productes autòctons, les preferències i varietat de dietes dels clients, així com al·lèrgies i intoleràncies. Umániko ofereix una proposta diversa, innovadora, variada, equilibrada i sostenible amb la que volen aconseguir que els clients gaudeixin d'una experiència gastronòmica única alhora que generar un impacte positiu a la societat.

Rutes gastronòmiques sostenibles d'Extremadura

Presentat per: Junta de Extremadura y la Dirección General de Turismo

Aquesta oferta inclo: Ruta del Formatge d'Extremadura, Ruta de l'Oli d'Extremadura i Ruta de l'Iberic Devesa d'Extremadura, i estan impulsades, gestionades i finançades per la Direcció General de Turisme, en col·laboració amb entitats territorials a nivell comarcal i provincial, i amb els Consells Reguladors de les Denominacions d'Origen Protegides. L'objectiu és dinamitzar l'activitat turística i comercial al voltant de la cultura de l'Iberic, Oli i Formatge, fet que suposa una aposta ambiciosa per impulsar l'activitat empresarial basada en l'excel·lència, la confiança i en la generació de xarxes de cooperació intersectorials. Cadascuna està articulada com a clubs de producte turístic i agrupen empreses de diferents tipus; a les pròpiament turístiques s'uneixen empreses productores o de serveis, a més de museus, oficines de turisme i centres d'interpretació. Actualment, les Rutes Turístiques Sostenibles d'Extremadura tenen 365 socis adherits, que ofereixen un total de 63 experiències turístiques úniques.

Projecte de transformació sostenible

Presentat per: Terraza Group

Des del seu fundador fins a les noves generacions que avui lideren el grup, la família Gotanegra ha mantingut un compromís ferm amb la innovació i l'excel·lència. La seva aposta per la qualitat es reflecteix en una millora constant, que abasta des de la renovació d'instal·lacions fins a l'evolució del seu model empresarial, posant sempre en valor el talent del seu equip i la col·laboració amb els seus proveïdors.En aquesta línia, Terraza Group va desenvolupar un projecte estratègic ambiciós amb l'objectiu de definir el seu full de ruta per als propers anys, reforçant el seu compromís amb la innovació, l'excel·lència i la sostenibilitat.

TRAM Barcelona Open

Presentat per: TRAM Barcelona Open - Fundación Cruyff

El TRAM Barcelona Open, 1er torneig internacional de tennis en cadira de rodes que es disputa a Barcelona, arriba aquest 2025 a la seva 8a edició i ho fa consolidat a la màxima categoria internacional ITF1 de la ITF (International Tennis Federation), equivalent a l'ATP1000 del tennis de peu, convertint-se en un dels 10 torneigs en el món. del tennis, com a líder de l?esport adaptat. El fet de jugar-se a terra batuda, la seva categoria internacional i el posicionament al calendari internacional, l'han consolidat a més com a torneig de preparació per a Roland Garros. El TRAM Barcelona Open, a banda de l'objectiu esportiu de continuar com un dels millors tornejos de tennis amb cadira de rodes del món, va néixer també amb un objectiu social de fomentar la igualtat d'oportunitats i la inclusió social de les persones amb diversitat funcional, donant la visibilitat i el reconeixement que aquests esportistes mereixen i ajudant a trencar prejudicis i barreres cap a aquest col·lectiu.

Through Digitalization
Projecte europeu BEFuture

Presentat per: Agència Catalana de Turisme

BEFuture és un projecte Europeu impulsat i coordinat per l'Agència Catalana de Turisme i el seu Catalunya Convention Bureau, i format per 8 socis de 6 països diferents:Visit Flanders - Flandes (Bèlgica), BLink - Catalunya, VDVO - Alemanya, Linkeus - Côte d'Azur - França, ETFI/NHL Stenden - Holanda, UNIMIB - Itàlia. L'objectiu de BEFuture es posar la innovació i la tecnologia a l'abast de la transformació del sector dels esdeveniments de negocis per tal de que sigui un sector més regeneratiu, resilient i responsable, a la vegada que promogui una nova generació d'esdeveniments amb impacte positiu.

El projecte ha de contribuir a millorar la competitivitat del sector dels esdeveniments de negocis europeus amb

  • la definició dels nous models de negoci del sector en el futur dels esdeveniments
  • connectar la indústria dels esdeveniments professionals amb altres ecosistemes com l'innovador, tecnològic, circular i acadèmic
  • publicar resultats de les seves accions així com un Llibre blanc dels escenaris de futur i nous models de negoci dels esdeveniments professionals europeus
  • proporcionar formació i transferir coneixement al sector
  • accelerar la transformació del sector a través de subvencions a PIMES que aportin projectes innovadors que donin resposta als principals reptes del sector
SMARTCAMP

Presentat per: Associació de Càmpings de Girona

SMARTCAMP és un projecte liderat per l'Associació de Càmpings de Girona que busca transformar els càmpings en Destinacions Turístiques Intel·ligents. Aquest objectiu s'aconsegueix mitjançant la implementació d'una plataforma de gestió de dades que integra sensors IoT, dispositius de monitoratge ambiental, sistemes de reserves i punts de venda per optimitzar la gestió, millorar l'experiència del client i fomentar la sostenibilitat. Àrees d'actuació:

  • Gestió energètica: Monitoratge i optimització del consum d'energia mitjançant sistemes avançats.
  • Gestió hídrica: Sensors per controlar i optimitzar el consum d'aigua.
  • Gestió de residus: Sensorització per optimitzar la recollida i la gestió de residus.
  • Integració CRM/PMS: Personalització de serveis a través de l'anàlisi de dades de clients.
  • Adaptació climàtica: Estacions meteorològiques per ajustar serveis segons el clima.
  • Seguretat i IA: Ús de càmeres amb intel·ligència artificial per millorar la seguretat i gestió de les instal·lacions.
Bookline.ai AI Agents para el sector Travel

Presentat per: bookline.ai

A Bookline.ai gestionen reserves per a hotels i restaurants gràcies a través d'agents de reserves per Voice AI majoritàriament a Europe i en fase de llançament a Llationamèrica. La seva eina permet que quan un client truca per fer una reserva és atès per una agent intel·ligent creat amb Intel·ligència Artificial que gestiona tota la reserva.

El 2024 van generar només en restaurants més de €100 milions a revenue en reserves per als seus clients via telefònica. Son partners i estan integrats amb els principals programari de reserves com Cover Manager, TheFork, Restoo i 20 més. Fa un any que van entrar al sector hoteltech, i en 12 mesos han generat un valor en reserves amb un revenue potential de més de €300 milions en sol·licituds de reserves per a hotels. Actualment treballen amb Pierre & Vacances, Ona Hotels, Zafiro Hotels, Htop Hotels, Dreamplace Hotels, Medplaya Hotels entre d'altres.

AI Trainer

Presentat per: HBX Group

AI trainer és una solució del sector Traveltech innovadora basada en Intel·ligència Artificial (IA) dissenyada per transformar la formació d'agents d'atenció al client. Aquest sistema avançat simula converses en 13 idiomes i s'adapta a centenars d'escenaris, permetent als agents practicar en entorns realistes i personalitzar-ne l'aprenentatge segons el nivell d'experiència. Amb quatre nivells de dificultat, aquesta eina millora la preparació dels agents, redueix la necessitat de supervisió de formadors i optimitza el temps i els recursos dedicats al desenvolupament del talent.

BRICKLY

Presentat per: Hotelier Services

Es tracta d'una plataforma de Tokenització d'Actius Turistics Immobiliaris (hotels, aparthotels, edificis d'Apartaments Turistics, Hostels, Campings, etc). Sobre la base de la Tecnologica Blockchain, treballant sobre la xarxa Polygon, aconsegueixen una plataforma disruptiva i avançada, per a l'accés atomitzat a la inversió en Actius Turistics. Petits inversors podran accedir a ser propietaris d'una porció d'un actiu turistic, amb total garantia i amb intervenció notarial, accedint a una renda trimestral i a una renda pel recorregut en el valor total de la propietat tokenitzada.

MyChefTool

Presentat per: MyChefTool

És una app per a la gestió 360 de restaurants, que unifica totes les àrees del negoci en una única plataforma. Permet gestionar reserves, comandes online, estocs, escandalls i costos, a més de crear menús digitals amb codis QR en diversos idiomes. Amb funcionalitats com pantalles de cuina, TPV integrat i informes analítics, facilita la presa de decisions basades en dades i millora l'experiència de clients i treballadors. És accessible des de qualsevol dispositiu i ajuda a optimitzar processos, reduir costos i augmentar la rendibilitat. Més de 22.000 establiments ja hi confien.

KITT, el teu agent virtual amb IA

Presentat per: The Hotels Network

KITT és un agent virtual per al servei al client impulsat amb Intel·ligència Artificial i dissenyat específicament per a la indústria hotelera. Gestiona consultes de reserves i reserves amb facilitat, les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana, assegurant una experiència fluida i eficient pels hostes en qualsevol moment del dia o de la nit. KITT es comunica en més de 30 idiomes i sosté converses similars a les humanes, tant per telèfon com a través del xat web a la pàgina web de l'hotel. En millorar l'eficiència operativa i la satisfacció de l'hoste, KITT impulsa l'augment de les taxes de conversió de reserves, ADR, ocupació i ingressos auxiliars mentre allibera temps perquè els equips de recepció es concentrin a oferir experiències excepcionals.

Through Research
El càmping: Història dels càmpings a Catalunya

Presentat per: Associació de Càmpings de Girona

és una obra publicada per l’Associació de Càmpings de Girona en col·laboració amb la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona. Amb motiu del 70è aniversari del primer càmping a Catalunya, el llibre documenta exhaustivament la transformació del sector, des dels seus inicis humils fins al lideratge internacional actual, ressaltant el seu paper com a motor turístic, social i econòmic del territori. Es tracta d’un projecte que homenatja les famílies i empreses que han fet del càmping un motor de desenvolupament econòmic i una referència en sostenibilitat.

Cátedra Internacional de Inteligencia Turística de la Región de Murcia CIITUR

Presentat per: Instituto de Turismo de la Región de Murcia —ITREM— i la Universidad Católica de Murcia —UCAM

CIITUR sorgeix de la col·laboració entre l'Institut de Turisme de la Regió de Múrcia -ITREM- i la Universitat Catòlica de Múrcia -UCAM- amb l'objectiu de combinar recursos per impulsar el desenvolupament territorial mitjançant una activitat turística enfocada al Turisme Intel·ligent. Aquesta col·laboració ha catalitzat la creació d'un sistema de recerca i coneixement a nivell turístic, que satisfà les necessitats d'informació essencials per a l'anàlisi i la presa de decisions en la gestió de les destinacions.

Línies dacció: 1.Transferència de coneixement del model DTI als gestors de les destinacions, empresa i altres interessats. 2.Formació dels nous perfils professionals que demana la implantació d'aquest model. 3.Recerca de noves fonts Big Data sobre interacció de turistes, empreses i administracions. 4.Monitorització de l'evolució de la implantació del model DTI mitjançant el sistema d'intel·ligència turística.

Llibre FOOD DESIGN. LA GUÍA DEL DISEÑO ALIMENTARIO

Presentat per: ESTUDIO FREIXES PLA

Dels autors Sergi Freixes, Elsa Yranzo i Iván Merino; i publicat per l'editorial RBA aquest guía del disseny alimentari és abans que res el resultat d'un procés creatiu col·laboratiu i està pensada per ser una base, una eina i un instrument d'aprenentatge per a professionals, estudiants i apassionats pel disseny i la gastronomia. Actualment, les connexions entre alimentació, gastronomia, menjar i disseny, amb independència de les definicions disciplinars, inclouen diferents agents, que es relacionen amb aspectes del màrqueting i amb la teatralització estètica de plats i aliments, a més d'altres aspectes determinants per a la salut de les persones, el respecte per la biodiversitat i el medi ambient, així com de la riquesa i la identitat cultural dels mateixos. Els utensilis i eines de cuina, els productes que consumim quotidianament (ja siguin de lineal de supermercat, gourmet o de botigues especialitzades), els espais de convivialitat, els espais de restauració (bars i restaurants), les cadenes de producció industrial, els artefactes o els entorns dedicats als rituals de la cuina. la gastronomia i el menjar.

Desarrollo de los ejes de los destinos turísticos inteligentes en los hoteles de la Comunidad Valenciana

Presentat per: Universidad de Alicante

La finalitat d'aquesta investigació és fer una anàlisi de la competitivitat del sector hoteler de la Comunitat Valenciana a partir d'un conjunt de factors interns, prenent com a referència, per a aquests factors interns, els eixos de les destinacions turístiques intel·ligents (DTI). Aquests eixos, proposats per la norma UNE 178501 sobre Sistema de gestió dels DTI (AENOR, 2018a) i SEGITTUR (Societat Mercantil Estatal per a la Gestió de la Innovació i les Tecnologies Turístiques, www.segittur.es) són els següents: 1) governança, 3) innovació, 4) accesibilitat i 5) sostenibilitat. D'aquesta manera, aquests eixos dels DTI es traslladen al nivell intern de les empreses hoteleres amb l'objectiu d'analitzar l'impacte que tenen la governança de l'empresa i la seva gestió de la innovació, de la tecnologia, de l'accessibilitat i de la sostenibilitat en la competitivitat i l'acompliment dels hotels.

Ús de les ressenyes en línia per a la intel·ligència turística i l'establiment d'estàndards d'avaluació transparents i fiables (TourRev)

Presentat per: Universitat de Lleida

El projecte es centra en analitzar i millorar la fiabilitat de les plataformes de ressenyes en línia dins del sector turístic. L'objectiu principal és desenvolupar coneixement i eines que permetin als usuaris i proveïdors de serveis turístics realitzar anàlisis més precisos basats en ressenyes i prendre decisions informades. El projecte també busca donar suport als organismes reguladors per establir normes de qualitat i transparència en l'ús d'aquestes plataformes.

Amb una orientació clara cap a la digitalització i l'ús de les tecnologies d'anàlisi de dades massives (big data) i intel·ligència artificial, el projecte descarrega i examina grans volums de ressenyes de plataformes com Booking.com, TripAdvisor, AirBnB o Google Reviews, entre altres. Aquestes dades es tracten amb tècniques avançades d’intel·ligència artificial com l’aprenentatge automàtic per identificar patrons en la qualitat dels serveis, així com per diferenciar les necessitats de diferents segments de consumidors (com ara col·lectius LGTBIQ+, adults only o persones amb diversitat funcional).A més, el projecte explora la possibilitat de crear un sistema de classificació basat en les puntuacions de les ressenyes, que pugui servir com a alternativa o complement als sistemes tradicionals de classificació.