El TTM destaca la importància d’atreure i retenir el talent per al turisme del futur
L’Hotel Alimara ha acollit aquest dimecres la jornada Tourist Talent Management (TTM), impulsada per la CETT Fundació, la Fundació Climent Guitart i la Fundació Jordi Comas Matamala. L’objectiu de la trobada ha estat “promoure el debat i la reflexió entre els diferents grups d’interès vinculats amb la gestió del capital humà i el talent en el sector turístic, en benefici del desenvolupament sostenible i responsable del turisme, i contribuint de manera activa a la millora de la competitivitat turística i la seva recuperació”. Per fer-ho s’han dut a terme diverses taules rodones i una keynote amb persones referents del sector. EFE n'ha estat el media partner.
Recuperació del turisme
En la inauguració del fòrum, s’ha destacat com a clau de futur la necessitat de recuperar l'atractiu del turisme per convertir-se en treballador d’aquest àmbit, amb la remuneració jugant-hi un paper important. En nom dels tres organitzadors, el president del CETT, Narcís Coll, ha situat la manca de professionals en l'àmbit turístic en el marc d'una problemàtica global que afecta també la indústria i altres sectors. Per la seva banda, el director general de l’Agència Catalana de Turisme, Narcís Ferrer, ha elogiat “l’organització del TTM per reflexionar sobre el model d’aquest negoci i com fer-lo atractiu per als seus professionals”.
La keynote de la jornada ha anat a càrrec del Country Leader Spain a Eurofirms Group, Raúl Sánchez, que ha presentat un estudi on s'analitza la percepció sobre l’ocupació en el sector de l’hosteleria i restauració en aquest any 2022. Sánchez ha admès que el sector té un problema de retenció del talent i que, per capgirar la situació, cal formar les noves generacions, millorar els torns i la flexibilitat, i un lideratge en valors, entre d’altres aspectes.
Atracció del talent per al turisme
Les tres taules rodones posteriors a la keynote han analitzat, des de diverses perspectives, la gestió del talent en el sector turístic, com capacitar-lo i com fer-lo més atractiu per a les noves generacions. En aquest context, Natalia San Juan, Corporate & Hotel Services Senior HR Partner a Melià Hotels International, ha assegurat que “el sector viu un moment de grans reptes i la guerra que existia pel talent s’ha magnificat. Tenim el repte d’enamorar el talent a nivel mundial”.
El consultor i president de Fundació Puntcat, Genís Roca, ha remarcat el canvi generacional: “No estem en una transició tecnològica, sinó que vivim una transició de model de societat: de la societat industrial a la societat digital. La nostra vida ha estat jerarquitzada per la feina i fins ara era el passaport social. Ara detecto la tendència que la gent jove no està disposada que la seva vida s'expliqui per la feina. Posen damunt les seves prioritats, com viure la vida, estar amb la seva gent i viatjar. No volen sacrificar-se fins als 50 per construir una carrera professional”.
En aquest sentit, Mercè Chacón, experta en Innovació i planificació en l'àmbit Educatiu i Professional, ha remarcat: “La universitat ha de donar coneixement, però allò que necessitarà la societat del futur són més capacitats i competències. La universitat ha de fer un canvi profund”.
El tancament de la jornada ha anat a càrrec de la CEO del CETT, la Dra. Maria Abellanet i Meya, que ha dit: “El turisme forma part d’una societat complexa que canvia. Hem de donar resposta al progrés econòmic en equilibri amb el social. El nou turisme demana un nou talent que s'ha de basar en la formació: la inicial, la universitària i al llarg de la vida. El talent ha de ser palanca per competitivitat i per això és important atraure i retenir. És un repte per a les univeristats i el CETT l’assumeix en col·laboració amb l'empresa".
El Tourist Talent Management tornarà l’any vinent. La següent edició tindrà lloc a Lloret de Mar, seu de la Fundació Climent Guitart.