“En un moment advers per al turisme, no vam abaixar els braços i vam emprendre el projecte de Beder”
David Lerma té 33 anys i és responsable de producte i cofundador de Beder, un dels projectes vencedors dels Premis CETT Emprenedors. Va treballar durant treballar anys a la consultora Accenture a l'àrea de Finance & Risk, on gestionava projectes d'implementació fent de connector entre les àrees de tecnologia i negoci. Després d'aquesta experiència va fer el salt a EY a la part més estratègica de la consultoria, on va estar quatre anys treballant a l'àrea de Business Design.
Ser emprenedor en turisme
Beder és l'única app only-video que permet als usuaris inspirar-se i reservar allò que veuen a través de vídeos publicats per usuaris i on els creadors del contingut monetitzen per cada reserva generada per les seves publicacions, i obtenen el seu benefici de la reserva d'hotels, activitats i vols. D’on va sorgir aquesta idea?
La idea sorgeix de la nostra experiència com a viatgers. Ens vam adonar que, després de la pandèmia i la saturació d'estar tancats a casa, els implicats en el projecte havíem optat per viatjar al mateix destí per desconnectar, Astúries, cosa que té sentit perquè no suposa en aquell moment sortir d'Espanya, és una destinació de visitar molt a l'aire lliure i assequible. No obstant això, malgrat anar cadascú en diferents moments de l’any, ens adonem que quan comentem els nostres viatges entre nosaltres tots hem passat pel mateix. D'una banda, ens ha costat a tots trobar experiències úniques i no sabíem com reservar-la o arribar-hi. D’altra banda, hem acabat tots fent les mateixes activitats, visitant els mateixos llocs i gairebé als mateixos hotels. I és en aquell moment quan vam començar a pensar com podia solucionar-se aquesta situació i quins problemes tenien els viatgers per inspirar-se i organitzar els seus viatges.
Hi guanyen alguna cosa les empreses que hi són presents?
Per descomptat, avui dia tot negoci ha de ser present a les xarxes socials per connectar amb la seva clientela, ja que és aquí on podran ensenyar el seu negoci i captar nous clients. No obstant això, molts negocis, com hotels o proveïdors d’experiències, no tenen els recursos, el temps o les habilitats per fer-ho bé. És més, la majoria d’hotels són irrellevants a les xarxes socials. A través de Beder, tots aquests negocis es beneficien de contingut de manera passiva. Els usuaris i els viatgers pugen vídeos on s'allotgen i del que veuen mentre nosaltres ho connectem a una opció de reserva. Així generem trànsit als negocis sense que ells hagin de fer res.
Beder va néixer en plena pandèmia. Com us vau adaptar a aquest escenari per tirar endavant l’empresa?
L'adaptació, al principi, no va ser fàcil. Van ser uns mesos de molta incertesa que ens van fer reflexionar sobre el sector. Quan va arribar la pandèmia, nosaltres sabíem que havíem de fer alguna cosa per canviar la manera com ens inspirem i descobrim el món abans de viatjar, i això va ser el que ens va fer llançar a aquesta aventura. Recordo que, quan vam començar durant la pandèmia, estàvem construint un projecte que presentava molts dubtes per la situació global, però sempre ho vam veure com una gran oportunitat. Es diu que en una crisi és quan apareixen les oportunitats i els quatre fundadors ens ho prenem al peu de la lletra. Així va ser com davant de l'adversitat i la bogeria del moment per al sector del turisme nosaltres en comptes d’abaixar els braços ens vam posar a treballar.
En què es diferencia Beder de la resta d’apps del sector?
Altres empreses que intenten fer coses semblants són Wanderlog, Trip Scout, Passporter o Navi Savi. Aquestes aplicacions se centren en la planificació de viatges, un procés que considerem complex per adaptar-se, ja que cada persona vol eines d’organització i planificació diferents. A més, la resta d’apps del sector es basen en imatges, un format que nosaltres considerem que empobreix l’experiència de l’usuari, i, a més, no ofereixen cap solució per a les reserves. Des de Beder entenem que a la gent li agrada entretenir-se, que els vídeos són entretinguts i que els permeten transmetre l'experiència real - un vídeo val més de 100 imatges— i el més important, la gent vol reservar el que veu. Si això són hotels, restaurants i activitats al mateix lloc, encara millor!
Com conjuga Beder aspectes com la sostenibilitat i la seva app?
Al llarg d'aquests cinc mesos des que vam llançar el producte al juny, a l’equip fundador hem rumiat diferents maneres d'incorporar la sostenibilitat al nostre producte i als nostres usuaris. Creiem que a mitjà termini serem capaços d'implementar diverses funcionalitats a l'app com destacar experiències de proximitat per incentivar el desenvolupament sostenible de la regió o ressaltar activitats amb segell mediambiental que motivin els usuaris a reduir la seva empremta d'emissions i apostar per negocis mediambientalment responsables.
Star-ups i turisme
Què significa per a Beder haver guanyat el Premi CETT Emprenedors?
Guanyar aquest premi suposa un reconeixement a la feina de tot l'equip que fa mesos que s'esforça perquè Beder sigui una realitat. A més, aquest premi també ens dona força, perquè veiem que el projecte no només ens il·lusiona a nosaltres sinó que fora de les nostres oficines la gent també veu el potencial del que estem fent.
Quins són els reptes imminents per a Beder?
Ara mateix els nostres dos grans reptes són fer soroll al mercat i oferir un producte de màxima qualitat que aporti el valor que prometem. Sabem que són reptes molt ambiciosos per al temps de vida de Beder, però els considerem part de la fórmula de l'èxit.
Com imagineu Beder d’aquí a cinc anys?
Com la plataforma de travel de referència que ajudi qualsevol usuari a completar de principi a fi qualsevol viatge, cobrint totes les necessitats del journey del viatger, és a dir, abans, durant i després del viatge.