LÍNIES TEMÀTIQUES
LÍNIA TEMÀTICA 1
Ponència 1: Gestió sostenible i responsable de les destinacions turístiques
El turisme és avui un vector econòmic estructural i un element revitalitzador de les ciutats i territoris. En aquest context, cal una gestió eficient i intel·ligent del coneixement territorial que faciliti la presa de decisions i un millor encaix de l’activitat turística en les estructures preexistents. La gestió sostenible i responsable de les destinacions turístiques passa avui per promoure un desenvolupament sostenible urbà i territorial, de responsabilitat social i cultural, que inclogui tant les necessitats de la població com els reptes i les limitacions ambientals.
La ponència centra l'atenció en els conceptes teòrics, les tècniques i els instruments que contribueixen a dissenyar models de gestió integrals, coordinats, responsables i eficients des del punt de vista dels escenaris turístics. La gestió sostenible i responsable ha de servir per dissenyar models de destinacions turístiques accessibles i de qualitat que permetin millorar la seva competitivitat i assegurar la seva viabilitat a llarg termini.
Temes d’interès:
- Turisme sostenible
- Turisme responsable
- Governança i eficiència en turisme
- Responsabilitat social empresarial - corporativa
- Economia circular
- Instruments de regulació i autoregulació de fluxos turístics
- Revalorització de la identitat i la cultura a través de recursos gastronòmics
- Gestió de la diferència
- La captació de nous mercats
- Generació de coneixement per a la presa de decisions
- Estudi de casos: bones pràctiques i models d'èxit
LÍNIA TEMÀTICA 2
Ponència 2: Innovació i creativitat en models de negoci
En l’evolució social i econòmica actual, moltes empreses turístiques han redefinit i replantejat els seus models de negoci per adaptar-se a les noves necessitats i exigències del sector. En aquest procés la innovació i creativitat empresarial han estat vectors clau, tant per aconseguir una gestió més eficient com per a diferenciar-se de la competència. Es desenvolupen propostes adaptades a la nova realitat de la demanda, a través de la personalització dels serveis turístics, però també d’estratègies de millora empresarial per a l’optimització de recursos i la minimització de costos.
Aquesta ponència tracta sobre models de negoci innovadors que es desenvolupen i prosperen. Es tracta doncs de cercar noves o adaptades oportunitats de negoci en l’actual context.
Temes d’interès:
- Turisme experiencial
- Creació d'espais sensorials
- Estratègies low-cost: “menys és més”
- Estratègies high-end: “exclusivitat i luxe”
- Revenue Management, ecommerce i comercialització en línea
- Nous formats gastronòmics (street food, línies bistro de restaurants d'estrella Michelin, etc)
- Oportunitat en la particularitat (al·lèrgies alimentàries, intoleràncies, persones amb discapacitat, etc.)
- Nous mercats i nous perfils de consumidors
- Customització de paquets turístics. Paquets dinàmics.
- Adaptabilitat empresarial
- Generació de valor i marca per atreure el talent
- Model de gestió per a l’increment de l’eficiència econòmica
- Economia col·laborativa
- Models i casos d’èxit
LÍNIA TEMÀTICA 3
Ponència 3: Avantguarda tecnològica en destinacions i empreses turístiques
L’eclosió de les noves tecnologies en el marc de la nostra societat ha suposat un canvi radical en la manera d’entendre i concebre la nostra vida quotidiana cas de la consulta d’informació, el consum d’oci o la gestió de reserves i pagaments. En l’àmbit turístic, les noves tendències apunten cap a l'aparició i l'ús generalitzat d’aplicacions tecnològiques que fomenten la creativitat i la innovació en el context d'un sector cada vegada més competitiu i exigent. Ja sigui des de l'òptica de les destinacions o bé des de les empreses, l’auge tecnològic ha comportat un replantejament global en la manera comunicar, comercialitzar i practicar turisme a tots nivells.
La ponència explora, des d'una visió global del sector, les potencialitats i les limitacions derivades de l’aplicació de les tecnologies més avançades en l'àmbit de la captació i la fidelització del turista, el posicionament de la imatge turística, i consum de l’experiència entre d’altres aspectes.
Temes d’interès:
- Aplicacions mòbils innovadores
- “Internet de les coses” vinculat al fenomen turístic
- Wearables
- Big data i Open Data
- Web 3.0, web semàntica
- Intel·ligència artificial. Gestió intel·ligent de la informació
- Tendències de la comunicació i xarxes socials
- Combinació entre diferents tecnologies
- Avantatges i inconvenients en l’aplicació de les TIC
- Volatilitat tecnològica
- Models i casos d’èxit