ACTES I CONCLUSIONS
Conclusions
L’Smart Tourism suposa una oportunitat perquè, a través de l’ús de les tecnologies de la informació, les persones, els turistes i els professionals, i les organitzacions públiques i privades gestionin amb intel·ligència la informació que es genera en l’activitat turística a través de diferents sensors i canals, amb la finalitat de millorar l’experiència del turista, augmentar el rendiment i la competitivitat de les empreses i optimitzar els recursos de manera sostenible.
L’Smart Tourism és un repte per al coneixement i per a la ment, i els seus límits són a la nostra imaginació. Cal pensar l’Smart Tourism des de la disrupció. El turista ja no busca aconseguir valor a canvi de diners, sinó que vol obtenir valor pel seu temps. Els recursos tecnològics han de permetre gestionar les solucions per a les incidències des de la perspectiva que la intel·ligència artificial complementa la humana. La millora de l’experiència del turista és una de les tres potes de l’Smart Tourism.
Per això és important recollir la informació de l’activitat i els moviments del turista, bé a través de sensors o dels aparells mòbils. La gestió de la seva experiència pot enriquir-se si s’estudien les seves emocions, fet que ens donarà instruments per millorar-ne la satisfacció.
En aquesta experiència, la identitat cultural i l’autenticitat són valors importants que cal incentivar, a la vegada que neixen nous models de negoci basats en l’economia col·laborativa i noves formes de consumir com ara l’Slow Tourism, que suposen innovacions disruptives. L’Smart Tourism ha de tenir molt en compte, en la seva gestió, el ciutadà local i ha de garantir la sostenibilitat i la responsabilitat social i ambiental. En l’Smart Tourism resulta imprescindible un bona gestió dels recursos humans a través de la selecció i de la formació i capacitació adequades dels professionals, ja que malgrat que l’entorn digital és el canal principal de comunicació, són les persones les que interactuen a través d’aquest canal.
Actes
- La hospitalidad en los espacios públicos del centro de la ciudad de Itajaí - Diva de Mello Rossini, Carlos Alberto Tomelín, Luciano Torres Tricárico and Amélia Keller Soriano.
- Destinacions Turístiques Intel·ligents. Reflexions al voltant de la percepció dels actors turístics - Francesc González Reverté, Joan Miquel Gomis López, Sole Morales Pérez and Pablo Diaz Luque.
- La visión de los stakeholders sobre smart tourism destinations: Estudio de caso de Marbella: España - Adalberto Santos Júnior, Fernando Almeida Garcia and Luiz Mendes Filho.
- La transformación de la ciudad histórica en destino turístico inteligente - Maria García Hernández and Libertad Troitiño Torralba.
- La articulación del turismo rural comunitario como factor de éxito. La experiencia de la asociación ACTUAR en Costa Rica - Ernest Cañada Mullor.
- La Incidencia de las TIC en destinos turísticos de la montaña española. Un análisis de casos - Anna Torres Delgado, Berezi Elorrieta and Josep Coma Guitart.
- Les iniciatives Smart i les destinacions turístiques: el cas "Barcelona" - Ester Noguer Juncà and Esther Querol Castillo.
- La sostenibilitat econòmica de la promoció i el foment del turismo: L'impost sobre les estades en establiments turístics (IEET) promogut pel govern de Catalunya - Mercè Colom Oliva, Daniel Imbert-Bouchard and Jaume Font Garolera.
- El paper del Parc Agrari del Baix Llobregat i del Consorci de Gallecs en la revalorització de la identitat i la cultura local - Mercè Civera.
- Gastrodiplomacy 2.0 Culinary Tourism Beyond Nationalism - Zeynep Begum Kalyoncu and Samuel Tettner.
- SMART Tourism Tools: Linking Technology with the touristic resources of a city - Wesley Put-van den Beemt and Richard Smith.
- From Smart City to Smart Destination. The case of three Canadian cities - Mohamed Reda Khomsi and François Bédard.
- Information Technology Competency Scale applied to the Hospitality Industry - Adriana Lopes Fernandes, Bráulio Alturas and Raul Laureano.
- Innovatine Business models within niche tourist markets: Shared identity authenticity and flexible networks: The case of three italian SMEs - Federica Montaguti and Erica Mingotto.
- The Effect of Price vs. Safety Features Information on Consumer Decisions in Airbnb - Seunghun Shin, Chulmo Koo and Nahmo Chung.
- Smart Destinations and urban landscape: video surveillance images as a resource for protection in Sao Luis, Maranhao, Brazil - Saulo Ribeiro dos Santos.
- Nueva Zelanda, Una Smart Destination que apuesta por el modelo "Slow Tourism" - Ainhoa Carballido.
- La satisfacción en el trabajo: una aplicación en el Sector de Alimentos y Bebidas en los hoteles del distrito de Florianópolis - Alice Nogueira Novaes Southgate, Carlos Alberto Tomelín and Diva de Mello Rossini.
- Integrating Business Intelligence in Smart Tourism Destinations - Oriol Miralbell, Oriol Anguera, José Antonio Pérez-Aranda and Enric López.
- Barcelona más allá de Barcelona. La ciudad cinematográfica transformada en otras ciudades - Eugeni Osácar, Carlota Bonet, Andrea Campos, Carla Marcos and Blanca Tejedor.
- Viabilitat del turisme vinculat a l'esport com a fòrmula de desenvolupament turístic a Badalona - Sergi Martinez Garriga and Daniel Imbert-Bouchard.
- Smart Tourism i patrimoni literari. Els casos d'Edimburg i Barcelona - Jordi Arcos Pumarola, Laia Coma Quintana and Marta Conill Tetuà.
- Mapmuseum: un nou concepte d'app turístico-cultural - Elena Mansergas Sanchez and Laia Coma Quintana.
- Understanding tourist habits through the data obtained by public Wi-Fi networks - Bartomeu Alorda Ladaria, Vicente Ramos-Mir, Marcos Rado-Lort, Pere A. Palmer Rodríguez and Ricardo Alberich Martí.
- Job In Desarrollo de una plataforma para la preselección "Smart" para el sector HORECA - Jordi Tous Pallarés, Camila Merca-Linares, Solángel Brijaldo Moreno, Marina Romeo-Delgado and Montserrat Yepes.
- Designing enhanced tourist experiences through technology: brief approach to the Vilnius case - Ilona Beliatskaya.
- Diseño de un sistema de recomendación turística para Cd. Juárez, Chih., México - Karina Hernández and Rosa Suárez.
- Analysis of tourists' behaviour in Cluj-Napoca, Romania - Valentin Toader, Adina Negrusa, Smaranda Cosma, Cristina Bolog, Marius Oprea, Marius Lazin and Rozalia Veronica Rius.
- Mobile Ethnography as an innovative tool for customer experience research in tourism - A case of the tourism destination Upper Austria - Birgit Bosio and Sylvia Prunthaller.
- Valoración de la RSE desde la perspectiva del consumidor hotelero - José Antonio Pérez-Aranda and Montserrat Boronat.
- The Effects of Novelty Seeking and Smart Tourism Technologies on the Perceived Values of Destination and Tourists' Happiness - Jimin Lee, Chulmo Koo and Nahmo Chung.
- Tendencias de las apps turísticas urbanas: del diseño tradicional a las soluciones innovadoras - Irina Grevtsova.
- Sentiment Analysis of Peer to Peer Accommodation Apps on Google Play (Couchsurfing, Airbnb and Homeaway) - Salar Kuhzady and Lina Özturk.