TITULACIONS DE GRAU: Pràctiques Externes

Les pràctiques són una activitat de naturalesa formativa que duen a terme els estudiants amb l’objectiu que s’apliquin i es complementin els coneixements adquirits en la formació acadèmica, i per afavorir l’adquisició de competències que preparin per a l’exercici d’activitats professionals. Les pràctiques es poden portar a terme en empreses i institucions d’àmbit nacional o internacional i, amb caràcter excepcional, a la mateixa EUHT CETT UB, segons la modalitat prevista.

Atès el caràcter formatiu de les pràctiques, en cap cas se’n poden derivar obligacions pròpies d’una relació laboral, ni poden donar lloc a la substitució de llocs de treball.

La finalitat de les pràctiques és la següent:

  1. Contribuir a la formació integral dels estudiants tot complementant l’aprenentatge teòric.
  2. Facilitar el coneixement d’una metodologia de treball adequada a la realitat
  3. Afavorir el desenvolupament de competències tècniques, metodològiques, personals i participatives, i també els valors de la innovació, la creativitat i l’emprenedoria.
  4. Oferir una experiència pràctica que faciliti la inserció en el mercat de treball

La present norma s'articula a partir de la normativa de pràctiques acadèmiques externes aprovada per la Comissió Acadèmica delegada del Consell de Govern en data 22 de setembre de 2023 i pel Consell de Govern en data 11 d’octubre de 2023

Àmbit d'aplicació

Són subjectes de pràctiques:

    1. Els estudiants matriculats en qualsevol titulació oficial impartida per l’EUHT CETT UB. En tot cas, no és aplicable l’apartat 9 del projecte formatiu annex del conveni de pràctiques, ni l’apartat 7 del projecte formatiu annex a l’acord intern de pràctiques, en què s’estableix la informació sobre protecció de dades de caràcter personal de l’alumnat. Cada centre adscrit ha de fer‐hi constar el que correspongui en matèria de protecció de dades.
    2. Els estudiants d’altres universitats espanyoles, en funció dels programes estatals de mobilitat o dels convenis existents.
    3. Els estudiants d’universitats estrangeres, en funció dels programes internacionals que en permetin la vinculació acadèmica a la UB.
    4. Els estudiants matriculats en títols propis i de postgrau de la UB, excepte els matriculats en cursos de menys de 15 crèdits ECTS.
Modalitats de pràctiques

S’estableixen dues modalitats de pràctiques:

    1. Pràctiques curriculars: són assignatures (obligatòries o optatives) i activitats acadèmiques incloses en el pla d’estudis de la titulació oficial universitària o en el títol propi que així ho hagi previst.
    2. Pràctiques extracurriculars: són activitats acadèmiques no incloses en el pla d’estudis, tenen caràcter voluntari, es duen a terme durant el període de formació de l’estudiant i tenen una durada mínima de 150 hores. Aquestes activitats s’han de fer constar en el suplement europeu al títol, segons el que prevegi la normativa vigent.

Cal donar prioritat als estudiants que facin pràctiques curriculars davant dels que facin pràctiques extracurriculars.

Requisits per accedir a les pràctiques

Per poder dur a terme les pràctiques, l’estudiant ha de complir els requisits següents:

Per a les pràctiques curriculars:

    1. Estar matriculat en l’assignatura corresponent de l’ensenyament.
    2. No tenir cap relació laboral amb l’empresa o institució en què farà les pràctiques, excepte en casos degudament justificats, valorats i aprovats pel responsable de Career Services. En cas que s’autoritzin, s’han de dur a terme en un horari no coincident amb el laboral.

Per a les pràctiques extracurriculars:

    1. Estar matriculat en l’ensenyament pel qual s’opta a les pràctiques. En el cas d’ensenyaments de grau, l’estudiant ha d’haver superat el 50 % dels crèdits. Els estudiants que no hagin superat aquest percentatge poden fer les pràctiques, excepcionalment, sota les condicions següents:
      • L’excepció ha d’estar degudament justificada pel cap d’estudis de l’ensenyament de grau (o pel director, en el cas de cursos de postgrau i màsters oficials) de la titulació en què estigui matriculat l’estudiant.
      • La persona responsable de Career Services amb competències sobre les pràctiques acadèmiques externes ha d’autoritzar l’excepció d’acord amb els criteris establerts al respecte, havent valorat prèviament la justificació esmentada en el paràgraf anterior.
      • S’ha d’incorporar al conveni de pràctiques una còpia original de l’autorització emesa per Career Service
  •  
    1. No tenir cap relació laboral amb l’empresa o institució en què farà les pràctiques.
Durada i horari de les pràctiques

Els horaris de les pràctiques s’han d’establir d’acord amb les seves característiques i amb la disponibilitat de l’empresa o institució en què es fan.

Les pràctiques curriculars tenen la durada i els horaris que s’indiquin en el pla docent de l’assignatura. Tenen una extensió màxima equivalent al 25 % dels crèdits del títol de grau, amb l’excepció dels graus que, per normes del dret de la Unió Europea, hagin de tenir un altre percentatge, i han d’oferir- se preferentment en la segona meitat del pla d’estudis.

D’aquesta norma en queden exclosos els graus que incloguin la menció dual, l’extensió de la qual està entre el 20 % i el 40 % dels crèdits dels títols de grau, d’acord amb el que estableix l’article 14.5 del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s’estableix l’organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d’assegurament de la seva qualitat.

Pel que fa als crèdits de pràctiques curriculars dels màsters universitaris, tenen la limitació màxima d’un terç de la càrrega creditícia total del pla d’estudis, d’acord amb l’article 17.3 del Reial decret 822/2021.

Les pràctiques extracurriculars tenen les mateixes limitacions màximes que les pràctiques curriculars, tant pel que fa als graus com als màsters oficials i han de tenir una durada mínima de 150 hores.

En el cas que un estudiant hagi tingut una baixa mèdica durant el període de pràctiques, el centre pot autoritzar l’ampliació d’aquest període o de l’horari inicial d’acord amb el còmput total d’hores que no hagi fet. En aquest cas, l’estudiant ha de presentar un justificant mèdic.

Les pràctiques extracurriculars s’han de dur a terme dins del període acadèmic a què dona dret la matrícula. En cap cas es poden fer un cop hagi finalitzat el curs acadèmic oficial de la UB i del centre.

L’EUHT CETT UB ha de vetllar pel desenvolupament i el seguiment correctes de les activitats acadèmiques de l’estudiant.

Oferta, sol.licitud i adjudicació de pràctiques externes

Les ofertes de pràctiques i les pràctiques es difonen i es gestionen mitjançant el Campus Virtual del CETT. Tant les entitats com els estudiants de l’EUHT CETT UB hi poden accedir per fer les gestions relacionades amb les pràctiques.

Els estudiants de l’EUHT CETT UB poden accedir a les ofertes de pràctiques i sol·licitar-les d’acord amb els criteris establerts.

El Centre ha d’establir els criteris d’adjudicació i assignació de les pràctiques. Així mateix, per cada estudiant i projecte formatiu han d’assignar un professor perquè faci de tutor, segons el procediment de cada titulació.

GT

GT

GT

Grau de Turisme

GCCG

GCCG

GCCG

Grau de Ciències Culinàries i Gastronòmiques

GNDIT

GNDIT

GNDIT

Grau de Negoci Digital i Innovació en Turisme

Formalització del conveni i del projecte formatiu

La realització de les pràctiques requereix subscriure prèviament un conveni de cooperació educativa, com a marc regulador de les relacions entre l’alumnat, l’empresa o institució en què es fan les pràctiques i l’EUHT CETT UB

El conveni ha d’estar subjecte als requisits següents:

    1. El conveni l’han de subscriure la Direcció de l’EUHT CETT UB, per delegació del rector de la UB, i el representant legal de l’empresa o institució, o la persona que delegui.
    2. Les pràctiques que es desenvolupen dins d’estructures del CETT les han de signar la Direcció General del CETT
    3. El conveni s’ha de formalitzar abans que l’estudiant s’incorpori a l’empresa o institució en què farà les pràctiques.
    4. Es pot signar un conveni amb l’empresa o institució i annexar‐hi tants projectes formatius com s’acordi, o bé es poden signar tants convenis individuals com projectes formatius s’acordin.
    5. El conveni té com a annex el projecte formatiu, que ha de ser individual (un per cada estudiant) i que ha d’estar signat per l’empresa o institució, per la EUHT CETT UB i per l’estudiant.
    6. Les empreses i institucions en què es fan pràctiques han de garantir la seguretat i la salut dels estudiants en els aspectes relacionats amb les tasques que són l’objectiu del projecte formatiu.
    7. Les empreses i institucions no reben, en cap cas, cap mena de contraprestació econòmica per la seva participació en el desenvolupament de les pràctiques.

El conveni ha d’incloure els acords bàsics següents:

    • El projecte formatiu objecte de la pràctica que ha de fer l’estudiant.
    • El règim de permisos de l’estudiant.
    • La cobertura de risc d’accident i de responsabilitat civil de l’estudiant.
    • La normativa de protecció de dades de caràcter
    • Els aspectes econòmics.
    • El sistema de resolució de conflictes
    • Els termes de reconeixement de la Universitat a la tasca duta a terme pels tutors de l’empresa o institució.
    • El període de vigència del conveni i les causes per rescindir-lo
    • El període de vigència de les pràctiques i les causes per rescindir-les

A més d’aquests continguts, les empreses o institucions i els centres de la UB poden establir altres pactes després d’un acord de les dues parts.

Amb caràcter general, el conveni de pràctiques té una vigència d’un curs acadèmic o període pel qual se subscrigui, en tot cas amb el límit de quatre anys. Es pot prorrogar de forma expressa per un període màxim de quatre anys.

El conveni es pot rescindir anticipadament per les causes següents:

  • Per rescissió anticipada del projecte formatiu annex al conveni
  • Per mutu acord de les parts, manifestat per escrit
  • Per denúncia d’una de les parts, manifestada per escrit
  • Per impossibilitat de compliment del conveni
  • Per altres causes previstes en la legislació vigent

Atesa la necessitat de l’EUHT CETT UB d’organitzar amb temps les pràctiques per assegurar als estudiants un projecte formatiu ajustat a la seva formació, especialment pel que fa a les pràctiques curriculars, la denúncia per part de l’empresa o institució s’ha de fer amb suficient antelació al començament de les pràctiques, tret que això no sigui possible per causa de força major.

En tots els casos, la rescissió anticipada del conveni anul·la qualsevol projecte formatiu que s’estigui duent a terme a l’empresa o institució.

El projecte formatiu de les pràctiques és un document individual de l’estudiant, annex al conveni de cooperació educativa, en què es concreten els continguts i les característiques del pla de treball de les pràctiques que l’estudiant duu a terme a l’empresa o institució. Els continguts de les pràctiques s’han de definir de manera que assegurin la relació directa de les competències que cal adquirir en la pràctica amb els estudis cursats.

Els centres de la UB i les empreses o institucions en què es fan les pràctiques han de formalitzar el projecte formatiu d’acord amb el model annex a aquesta normativa.

El projecte formatiu s’ha d’elaborar seguint els principis d’inclusió, igualtat d’oportunitats, no‐ discriminació i accessibilitat universal. L’EUHT CETT UB aporta els recursos humans, materials i tecnològics al seu abast per assegurar la igualtat d’oportunitats, amb una dedicació especial per facilitar l’accés a les pràctiques als estudiants amb discapacitat.

El projecte formatiu ha de concretar els objectius educatius i les activitats que han de complir els estudiants de pràctiques. La definició dels objectius s’ha de fixar tenint en compte les competències que es vol que l’alumnat desenvolupi.

El projecte formatiu ha de contenir la informació següent:

    • Nombre total d’hores de pràctiques.
    • Nombre d’hores de pràctiques diàries.
    • Horari de les pràctiques.
    • Període de les pràctiques.
    • Adreça postal de l’empresa o institució en què es fan les pràctiques.
    • Nom del departament o l’àrea funcional de l’empresa o institució en què es fan les pràctiques.
    • Descripció de les tasques que ha de desenvolupar l’estudiant.
    • Descripció de les competències específiques del títol que ha de desenvolupar l’estudiant.
    • Descripció de les competències transversals, generals o clau que ha de desenvolupar l’estudiant.
    • Descripció de l’ocupació o del perfil professional, d’acord amb les tasques i competències que ha de desenvolupar l’estudiant.

La vigència de les pràctiques és la que s’indica en el projecte formatiu, segons les dates d’inici i de finalització acordades per les dues parts.

El període de pràctiques es pot rescindir anticipadament de manera extraordinària a iniciativa:

    • De l’empresa o institució. El tutor ha d’elaborar un informe per a l’EUHT CETT UB en què expliqui els motius que justifiquen la rescissió anticipada i els seus efectes temporals.
    • De l’estudiant, que ha de comunicar a l’EUHT CETT UB els motius que justifiquen la rescissió
    • De l’EUHT CETT UB, quan consideri de manera justificada que l’estudiant o l’empresa o institució incompleixen alguna de les clàusules del conveni, dels pactes o acords de pràctiques, o de la Normativa de pràctiques, o la finalitat educativa de les pràctiques. L’EUHT CETT UB ho ha de comunicar a l’empresa o institució, i també ha d’informar dels seus efectes temporals.

Són causes de rescissió anticipada del projecte formatiu:

    • La rescissió anticipada del conveni al qual s’annexa.
    • L’acord de les dues parts, manifestat per
    • La denúncia d’una de les parts, manifestada per
    • La impossibilitat de complir el projecte
    • Altres causes previstes en la legislació
Inclusió en el règim de la Segurerat Social

La realització de pràctiques acadèmiques externes comporta la inclusió de l’estudiant en el règim general de la Seguretat Social, en els termes previstos a l'apartat d'"Aspectes Econòmics" d’aquesta normativa.

Aspectes econòmics

El conveni de pràctiques pot preveure que l’empresa o institució remuneri l’estudiant, de la manera que es determini, en concepte de borsa o ajut a l’estudi. A més, el conveni pot establir altres aportacions al centre per tal de finançar la gestió del projecte de pràctiques.

En el cas de les pràctiques extracurriculars, han de ser sempre remunerades. Per això, el compliment de l’obligació de donar d’alta i de baixa de la Seguretat Social correspon a l’empresa, institució o entitat i s’ha de satisfer de conformitat amb el que preveu la disposició addicional 52a del text refós de la Llei general de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015, del 30 d’octubre, amb efectes a partir de l’1 de gener de 2024.

En el cas de les pràctiques curriculars, poden ser remunerades o no. Per això, el compliment de l’obligació de donar d’alta i de baixa de la Seguretat Social s’ha de fer de conformitat amb el que preveu la disposició addicional 52a del text refós de la Llei general de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015, del 30 d’octubre, amb efectes a partir de l’1 de gener de 2024. En cas que siguin remunerades, el compliment de l’obligació de donar d’alta i de baixa de la Seguretat Social correspon a l’empresa, institució o entitat. 

Drets i deures de l'estudiant en pràctiques

Els estudiants en pràctiques tenen els drets següents:

    1. Ser tutelats, durant el període d’execució de les pràctiques, per un professor de l’EUHT CETT UB i per un professional de l’empresa o institució en què fan les pràctiques, per al desenvolupament del seu projecte formatiu.
    2. Ser avaluats pel centre i fer les proves i totes les activitats obligatòries
    3. Obtenir un informe de l’empresa o institució en què han fet les pràctiques, amb menció expressa de l’activitat desenvolupada, la durada i, si escau, el rendiment.
    4. Percebre, en els casos en què així s’estableixi, l’aportació econòmica prevista per l’empresa o institució en concepte de borsa o ajuda a l’estudi, la qual s’ha de satisfer de la manera que les dues parts determinin.
    5. Gaudir del dret a la propietat intel·lectual i industrial, en els termes establerts per la legislació reguladora de la matèria.
    6. Rebre informació de la normativa de seguretat i prevenció de riscos laborals de l’empresa o institució en què fan les pràctiques.
    7. Complir l’activitat acadèmica i formativa i gaudir del règim de permisos següent, després de comunicar l’absència per endavant a l’empresa o institució col·laboradora, d’acord amb l’article 11.2
      • Permís per exàmens, ja siguin finals o
      • Permís per tutoria: l’estudiant té permís a les hores indispensables per a la
      • Permís per dur a terme activitats acadèmiques obligatòries i de representació i participació universitària.
      • Permís per visita mèdica: l’estudiant té permís a les hores indispensables per assistir a la visita mèdica.
      • Permís per malaltia: l’estudiant disposa d’entre el 10 % i el 15 % del total d’hores de les pràctiques programades en el projecte formatiu. En aquest cas, l’estudiant pot ampliar el període o l’horari de les pràctiques d’acord amb el nombre d’hores de la malaltia, acreditada mitjançant un justificant mèdic.
      • Permís per altres supòsits degudament justificats i consensuats entre l’empresa o institució i l’EUHT CETT UB
    8. En el cas dels estudiants amb discapacitat, disposar dels recursos necessaris per accedir a la tutela, informació, avaluació i al desenvolupament de les pràctiques en igualtat de condicions.
    9. En el cas dels estudiants amb discapacitat, conciliar les pràctiques amb les activitats i situacions personals derivades o connectades amb la situació de discapacitat.
    10. Gaudir de la cobertura d’una assegurança d’accident durant el període de pràctiques, d’acord amb la pòlissa escolar obligatòria, i, en cas de tenir més de 28 anys, de la pòlissa voluntària, la qual ha de gestionar l’estudiant. Pel que fa a la responsabilitat civil, la UB té subscrita una pòlissa que cobreix el risc de danys a tercers derivats de la realització de les pràctiques.
    11. Gaudir de la protecció de les dades de caràcter personal derivades de la realització de les pràctiques a l’empresa o institució col·laboradora.
    12. Rebre la documentació relativa a les pràctiques.
    13. Gaudir dels drets establerts a l’Estatut de la UB i en les seves normatives, i dels drets recollits a l’Estatut de l’estudiant.

Els estudiants en pràctiques tenen els deures següents:

    1. Complir la normativa de pràctiques vigent
    2. Conèixer i complir el pla de treball previst seguint les indicacions del tutor a l’empresa o institució, sota la supervisió del tutor acadèmic.
    3. Mantenir el contacte amb el tutor acadèmic durant tota la durada de les pràctiques i informar‐lo de qualsevol incidència que sorgeixi en el seu desenvolupament.
    4. Incorporar‐se a l’empresa o institució en la data acordada, complir l’horari previst i respectar les normes de funcionament, seguretat i prevenció de riscos laborals.
    5. Desenvolupar el projecte formatiu i complir amb diligència les activitats acordades amb l’empresa o institució, d’acord amb el projecte formatiu.
    6. Elaborar i lliurar al tutor acadèmic la memòria final de les pràctiques i, si escau, qualsevol altre document propi del centre.
    7. Guardar confidencialitat de la informació interna de l’empresa o institució i no explotar les dades obtingudes en la pràctica sense l’autorització expressa de l’entitat col·laboradora i de l’EUHT CETT UB
    8. Mostrar en tot moment una actitud respectuosa vers la política de l’empresa o institució, salvaguardant el bon nom de l’EUHT CETT UB
    9. Respectar tots els deures establerts a l’Estatut de la UB i en les seves normatives, i els deures recollits a l’Estatut de l’estudiant.
    10. Informar l’empresa o institució, amb antelació, de l’assistència a qualsevol activitat derivada del règim de permisos.
Tutories i requisits per fer les pràctiques

Per fer les pràctiques, els alumnes disposen d’un tutor de l’empresa o institució col·laboradora i d’un tutor acadèmic de l’EUHT CETT UB

El tutor de l’empresa o institució col·laboradora ha de ser una persona vinculada i designada per aquesta empresa o institució, amb experiència professional en l’àrea en què l’estudiant desenvolupi les pràctiques, i amb els coneixements necessaris per dur a terme una tutela efectiva.

El tutor de l’empresa o institució col·laboradora i el tutor acadèmic no poden ser la mateixa persona.

El tutor acadèmic seran persones del Departament de Career Services.

El Centre ha de facilitar als tutors dels estudiants amb discapacitat la informació i la formació necessàries per desenvolupar la funció tutora.

Drets i deures del tutor de l'empresa o institució

El tutor de l’empresa o institució en què es fan les pràctiques té els drets següents:

    1. Que les pràctiques de l’estudiant no interfereixin en el desenvolupament normal de les tasques i funcions de l’empresa o institució.
    2. Obtenir la informació i el suport necessaris del tutor acadèmic per al compliment dels objectius propis de la seva funció.
    3. Resoldre el conveni de pràctiques i el projecte formatiu conforme als motius previstos en aquesta normativa i en la legislació vigent.
    4. Ser reconegut i acreditat per l’EUHT CETT UB per la seva tasca de tutoria, si així ho sol·licita, d’acord amb l’article 18.2 d’aquesta normativa.
    5. Ser informat de la Normativa de pràctiques de la Universitat de Barcelona, i també del projecte formatiu i de les condicions sota les quals es desenvolupa.
    6. Rebre tota la informació i documentació referent a l’activitat desenvolupada per l’estudiant.

El tutor de l’empresa o institució en què es fan les pràctiques té els deures següents:

    1. Acollir l’estudiant i organitzar i facilitar l’activitat que ha de desenvolupar, d’acord amb allò establert en el projecte formatiu.
    2. Tutelar i supervisar les activitats de l’estudiant, i orientar i controlar el desenvolupament de les pràctiques, amb una relació basada en el respecte mutu i el compromís per l’aprenentatge.
    3. Informar l’estudiant de l’organització i el funcionament de l’empresa o institució i de la normativa que sigui d’interès, especialment la relativa a la seguretat i als riscos laborals aplicable a les pràctiques.
    4. Coordinar amb el tutor acadèmic el desenvolupament de les activitats establertes en el projecte
    5. Emetre un informe per a l’estudiant que faci esment de l’activitat de pràctiques desenvolupada, la durada i, si escau, el rendiment.
    6. Emetre l’informe final sobre les pràctiques dutes a terme per l’estudiant a l’empresa o institució.
    7. Proporcionar la formació complementària que l’estudiant necessiti per a la realització de les pràctiques.
    8. Proporcionar a l’estudiant els mitjans materials indispensables per al desenvolupament de les pràctiques.
    9. Facilitar i estimular l’aportació de propostes d’innovació, millora i emprenedoria per part de l’estudiant.
    10. Facilitar al tutor acadèmic l’accés a l’empresa o institució per al compliment de les obligacions pròpies de la seva funció.
    11. Guardar confidencialitat en relació amb qualsevol informació de l’estudiant que conegui com a conseqüència de l’activitat com a tutor.
    12. Ajudar, en tot cas, l’estudiant mentre durin les pràctiques i ajudar-lo a resoldre les qüestions de caràcter professional que pugui necessitar per acomplir les activitats.
    13. Lliurar el conveni de pràctiques emplenat abans de la incorporació de l’estudiant.
    14. Complir les condicions contingudes en el conveni de cooperació educativa regulador de les pràctiques, incloses les modificacions del projecte formatiu que puguin ser necessàries per al desenvolupament normal de les pràctiques, i també la comunicació i resolució de possibles incidències que puguin sorgir en el seu desenvolupament, i sobre el règim de permisos de l’estudiant.
    15. Respectar el règim de permisos de l’estudiant tot facilitant l’assistència a les proves d’avaluació i a altres activitats obligatòries de les assignatures en què estigui matriculat.
Drets i deures del tutor acadèmic

El tutor acadèmic té els drets següents:

    1. Ser reconegut per l’EUHT CETT UB per la tasca com a tutor, si així ho sol·licita, d’acord amb l’article 18.2 d’aquesta normativa.
    2. Ser informat de la normativa que regula les pràctiques a les empreses, del projecte formatiu i de les condicions sota les quals es desenvolupa l’estada de l’estudiant per tutelar.
    3. Tenir accés a l’empresa o institució col·laboradora, per al compliment dels objectius de la seva funció.
    4. Obtenir informació que sigui interessant per a l’empresa o institució després d’un acord de les parts

El tutor acadèmic té els deures següents:

    1. Vetllar pel desenvolupament i el compliment del projecte formatiu, i garantir la compatibilitat de l’horari de les pràctiques amb les obligacions acadèmiques, formatives i de representació i participació de l’estudiant.
    2. Fer un seguiment efectiu de les pràctiques de manera coordinada amb el tutor de l’empresa o institució, i valorar les pràctiques mitjançant un informe final.
    3. Autoritzar les modificacions del projecte formatiu que siguin necessàries per al desenvolupament normal de les pràctiques, sense que s’alteri substancialment el projecte i sempre amb l’acord previ de l’empresa o institució col·laboradora.
    4. Portar a terme el procés avaluador de les pràctiques.
    5. Guardar el secret professional en relació amb qualsevol informació que conegui com a conseqüència de la seva activitat com a tutor.
    6. Informar l’òrgan responsable de pràctiques del Centre de les possibles incidències.
    7. Supervisar, i si escau sol·licitar, l’adequada disposició dels recursos de suport necessaris per assegurar que els estudiants amb discapacitat fan les pràctiques en condicions d’igualtat d’oportunitats, no‐discriminació i accessibilitat universal.
    8. Proporcionar a la Universitat la informació que sol·liciti en relació amb les pràctiques de l’estudiant.
    9. Facilitar a l’estudiant l’assistència a les proves d’avaluació i a altres activitats obligatòries de les assignatures en què estigui matriculat.
    10. Complir les condicions contingudes en el conveni de cooperació educativa regulador de les pràctiques externes, incloses les modificacions del projecte formatiu que puguin ser necessàries per al desenvolupament normal de les pràctiques, i també la comunicació i resolució de possibles incidències que puguin sorgir en el seu desenvolupament, i sobre el règim de permisos de l’estudiant.
    11. Coordinar i col·laborar amb el tutor de l’empresa o institució en el desenvolupament de les activitats establertes en el projecte formatiu.
    12. Facilitar al tutor de l’empresa o institució la informació necessària per al compliment de les tasques pròpies de la seva funció.
    13. Portar a terme la tutoria, i controlar les condicions de desenvolupament i seguiment de les pràctiques.
Informes i memòries de seguiment de les pràctiques

El projecte formatiu ha de concretar els objectius educatius i les activitats que han de complir els estudiants de pràctiques. La definició dels objectius s’ha de fixar tenint en compte les competències que es vol que l’alumnat desenvolupi. Els continguts de les pràctiques s’han de dissenyar de manera que assegurin la relació directa de les competències que s’han d’assolir amb els estudis cursats.

El tutor de l’empresa o institució ha de redactar un informe final i remetre’l al tutor acadèmic, quan l’estudiant acabi les pràctiques. Hi ha de valorar el grau de compliment dels continguts previstos en el projecte A més, ha d’informar del grau d’acompliment de les competències següents i valorar‐ lo:

  • Capacitat tècnica.
  • Capacitat d’aprenentatge.
  • Administració dels
  • Habilitats de comunicació oral i escrita. En el cas d’estudiants amb discapacitat que tinguin dificultats en l’expressió oral, ha d’indicar‐se el grau d’autonomia i si requereix algun tipus de recurs tècnic o humà.
  • Sentit de la
  • Facilitat d’adaptació.
  • Creativitat i
  • Implicació
  • Motivació.
  • Receptivitat a les crítiques.
  • Relacions amb l’entorn
  • Capacitat de treballar en equip

En acabar les pràctiques, l’estudiant ha de remetre al tutor acadèmic una memòria final en què ha de valorar el grau de compliment dels continguts previstos en el projecte Aquesta memòria final ha de contenir la informació següent:

  • Dades personals de l’estudiant.
  • Entitat col·laboradora en què s’han fet les pràctiques.
  • Breu descripció de l’entitat col·laboradora: activitat, mida,
  • Descripció concreta i detallada de les tasques i els treballs desenvolupats en relació amb els continguts previstos en el projecte formatiu.
  • Relació de les tasques desenvolupades gràcies als coneixements adquirits en els estudis universitaris, dels problemes afrontats i del procediment per resoldre’ls.
  • Identificació de les aportacions que, en matèria d’aprenentatge, han implicat les pràctiques.
  • Avaluació de les pràctiques i suggeriments de millora
Avaluació de les pràctiques

El tutor acadèmic ha d’avaluar les pràctiques de l’estudiant d’acord amb el procediment establert pel centre, i fa l'avaluació segons el que estableix el programa de l'assignatura. Ha de tenir en compte el grau d’acompliment del projecte formatiu a partir de, com a mínim, els documents següents:

  1. Avaluació del tutor de l’empresa o institució.
  2. Memòria de l’estudiant en pràctiques.
Reconeixement acadèmic i acreditació de les pràctiques

Les pràctiques extracurriculars tenen reconeixement acadèmic en el suplement europeu al títol, segons la normativa vigent. Finalitzades les pràctiques, el Centre ha d’emetre un certificat acreditatiu que ha de contenir la informació següent:

  • Nom de l’estudiant que ha fet les pràctiques.
  • Nom de l’empresa o institució en què s’han fet les pràctiques.
  • Còpia del projecte formatiu de l’estudiant en què es descriguin les activitats i els continguts desenvolupats durant el període de pràctiques.

El model de certificat acreditatiu de les pràctiques facilita la comunicació amb les empreses o institucions col·laboradores i és un mitjà homogeni de transmissió dels continguts i resultats de les pràctiques. Així mateix, ha d’afavorir la informació per a la mobilitat internacional dels estudiants.

D’acord amb els drets dels tutors assenyalats en els articles 13.1 i 14.1 d’aquesta normativa, els tutors de pràctiques d’empreses o institucions i els tutors acadèmics poden rebre un certificat de reconeixement per l’activitat acadèmica duta a terme.

Darrera actualització, setembre 2024